عملیات حسابداری یک دوره مالی در واقع ترتیب انجام عملیات مذکور چرخه حسابداری خوانده می شود.
این دوره با تحقیق و ثبت مبادلات در دفتر روزنامه آغاز و با تهیه تراز آزمایشی پس از بستن حسابها پایان می یابد و بهترین محصول آن صورت های مالی است.آشنایی کافی با تمامی مراحل چرخه ساختاری به عنوان پایه و اساس برای مطالعه بیشتر اصول حسابداری و استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیریت ضروری است.
![چرخه حسابداری](https://vina.ir/UpFiles/image/large/261.jpg)
در زیر مراحل چرخه حسابداری خلاصه می گردد:
۱. تجزیه و تحلیل مبادلات.
۲. ثبت مبادلات در دفتر روزنامه و انتقال آنها به دفتر کل.
۳. تهیه تراز آزمایشی
۴. گردآوری اطلاعات لازم برای تعدیل حسابها.
۵. تنظیم کاربرگ تهیه حساب های نهایی
۶. تنظیم صورتهای مالی
۷. ثبت تعطیلات در دفتر روزنامه و انتقال آنها به دفتر کل
۸. انجام ثبتهای اختتامیه در دفتر روزنامه و انتقال آنها به دفتر کل
۹. تهیه تراز آزمایشی پس از ثبت حسابها
در عمل عقب واحدهای تجاری صورتهای خود را فقط در پایان هر دوره مالی تنظیم میکنند.در هر صورت مراحل یک و دو چرخه حسابداری که شامل عملیات مربوط به تجزیه و تحلیل و ثبت مبادلات است،در طول سال مالی به طور مستمر و بدون توجه به زمان بستن حسابها انجام میگیرد. عموماً تراز آزمایشی مرحله ۳ نیز در آخر هر ماه یا حتی در فواصل زمانی کوتاهتر تهیه می شود.لیکن تنظیم صورتهای مالی مرحله ۶ به طور ماهانه تنها در پاره ای از واحدهای بزرگ تجاری متداول است. صورت های مذکور اصطلاحات صورت های مالی ضمنی می شود.بدیهی است که در این صورت گرد آوری اطلاعات لازم برای تعدیل حسابها مرحله ۴ و تهیه کاربرگ مرحله ۵ نیز در پایان هر ماه انجام می پذیرد.
صورتهای مالی ضمنی
در صورتهای مالی ضمنی ،پرهام دارایی و بدهی نشان دهنده مانده داراییها و بدهیها در آخرین روز از دوره مورد بررسی و ارقام درآمد و هزینه عبارتند از جمع های انباشته از آغاز سال مالی تا تاریخ تنظیم صورتهای مالی ضمنی باشند. در این صورت اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه آخرین ماه را می توان از تفاضل جمع انباشته در آمد و هزینه در پایان ماه مورد نظر و ارقام مشابه در پایان ما قبل ثبت محاسبه کرد.
برگرفته از کتاب اصول حسابداری نوشته فیلیپس فس