به طور معمول ، هر ماه بانک ، صورتحساب بانک را برای دارنده حساب جاری ارسال می نماید .
صورتحساب بانک حاوی اطلاعات زیر است :
-
مانده شروع دوره ( ماه )
-
وجوهی که در طی دوره صورتحساب به حساب جاری واریز شده است .
-
مبالغی که بوسیله چک های صادره و سایر وجوه که از حساب برداشت شده است .
-
موجودی پایان دوره ( ماه )
صورتحساب بانک معمولا ، در پاکت های سر بسته ارسال می گردد. با صورتحساب بانک اعلامیه وجوهی که بوسیله افراد به حساب واریز شده ، اعلامیه وصول چک ها و سفته های سایر اشخاص که به وسیله دارنده حساب به بانک سپرئه شده است ، اعلامیه عدم وصول بعضی چک ها و سفته های مذکور که لاوصول بوده اند، اعلامیه برداشت هائی که بانک راسا و به مناسب هایی از حساب برداشت نموئه همراه می باشد.
بطور معمول ، مانده صورتحساب بانک و مانده حساب بانک در دفاتر واحد تجاری بدلیل متعددی با یکدیگر برابر نیستند. برای اثبات صحبت ثبت های انجام شده بوسیله هر دو طرف ( بانک و دارنده حساب ) باید اختلافات موجود شناسایی شده و ثبت های اصلاحی لازم در دفاتر واحد تجاری انجام شود . این اختلافات در یک گزارش که صورت مغایرات بانک نامیده می شود منعکس می گردد.
مغایرات بانکی به دو گروه طبقه بندی می شوند :
-
اقلامی که در دفاتر دارنده حساب جاری ثبت گردیده ولی در صورتحساب بانک منعکس نشده است .
-
آنهایی که در صورتحساب بانک ذکر گردیده است ولی در دفاتر دارنده حساب ثبت نشده است.
توضیح مورد اول :
اقلامی که در دفاتر دارنده حساب جاری ثبت گردیده ولی در صورتحساب بانک منعکس نشده است .
چک های معوق :
چک هایی که بوسیله دارنده حساب جاری صادر گردیده ولی تا تاریخ ارسال صورت حساب بانک ، گیرنده برای دریافت وجه به بانک مراجعه نکرده است . این اقلام باید از مانده صورت حساب بانک کسر شود .
سپرده های بین راهی :
عبارتند از وجوه دریافت شده بوسیله واحد تجاری که در دفاتر واحد ثبت گردیده ، ولی بعلت محدودیت وقت یا هر دلیل دیگری به بانک واریز نشده یا در صورتحساب بانک منعکس نشده اند. بعلاوه این امکان وجود دارد که در اواخر وقت اداری آخرین روز ماه . پس از ارسال صورتحساب بانک برای مشتری ، وجهی به حساب بانک واریز شود ؛ در این صورت مبلغ واریز شده در صورتحساب منعکس نشده است . مجموع این اقلام باید به مانده صورتحساب بانک افزوده شود .
اشتباه در ثبت ها :
اشتباه در ثبت چک ها می تواند موارد مختلفی را در بر گیرد؛ برای مثال ، اشتباه در نقل اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل . در صورتیکه اشتباه در ثبت ، بیشتر از مقدار واقعی چک باشد ، باید مابه التفاوت به مانده حساب بانک در دفاتر اضافه شود . در صورتیکه کمتر از مقدار واقعی ثبت شده باشد ، مابه التفاوت باید از مانده حساب دفتر واحد تجاری کسر گردد.
چک های لاوصول :
بسیاری از دریافت های واحد های تجاری بوسیله چک های صادره توسط اشخاص صورت می گیرد. چه بسا بعضی از این چک ها بدلیل کمبود پول در حساب جاری صادر کننده آن وصول شوند . این اقلام که اصطلاحا چک های برگشتی نامیده می شوند ، باید از مانده حساب بانک در دفاتر واحد تجاری کسر گردد. از آنجا که چک بمنزله پول نقد است ، لذا باید هنگام دریافت آن در بدهکار حساب بانکی ثبت شود .
تا اینجا به عنوان و توضیح مغایرت هایی که در دفاتر دارنده حساب جاری ثبت گردیده ولی در صورتحساب بانک منعکس نشده است پرداختیم در مقاله بعدی به ذکر و توضیح گروه دوم مقغایرت ها و مثالی در این باب خواهیم می پردازیم .
برگرفته از کتاب : اصول و مفاهیم و کاربرد حسابداری نویسنده : محمود نبی زاده