بستن دوره مالی چیست؟
بستن حسابهای مالی دوره قبل و انتقال حسابها و مانده آنها به دوره بعدی را عملیات انتقال یا بستن دوره مالی می گویند.
اگر دوره مالی یک سال طول بکشد به آن سال مالی گفته میشود. بر اساس قوانین موجود در پایان هر سال مالی شرکتها و حسابداران و ... موظفند که صورتهای مالی و اظهار نامه عملکرد خود را به سازمان مالیات کشور ارائه دهند.
تمامی عملیاتها بستن دوره مالی در نرم افزار حسابداری وینا با دقت و بدون خطا انجام میشود.
از دلایل بستن حسابهای دوره مالی میتوان به محاسبه سود و زیان دوره مالی، شروع فاکتورها و اسناد از شماره 1(بهجز اسناد ثابت) که در نرم افزار حسابداری وینا شماره اسناد از 5 شروع می شود، جلوگیری از بالا رفتن حجم اطلاعات و همچنین مقایسه عملکرد سنواتی شرکتها اشاره کرد.
بستن حسابهای مالی با توجه به نوع حسابهای موقت (سود و زیانی) و دائمی (ترازنامهای) انجام میشود. حسابهای موقت شامل حسابهای هزینه، سود و زیان، حسابهای برداشت و ... اشاره کرد و حسابهایی مانند حسابهای مشتریان، حسابهای بانکی، حسابهای صندوق و ... از نوع حسابهای دائم در نظر گرفته میشوند.
هنگامی که باید حسابهای مالی در دوره قبل بسته شده و به دوره بعد انتقال یابد، مانده حسابهای دائم، دقیقاً به دوره بعد انتقال داده میشوند در حالی که حسابهای موقت، با مانده حساب اولیه صفر افتتاح میشوند.
در نرم افزار حسابداری وینا نیز موجودی اجناس، مانده حسابهای طرف حسابها، مانده حسابهای بانکی، مانده حسابهای صندوق و چکهای دریافتی و پرداختی وصول نشده به دوره بعد انتقال مییابد و حسابهای موقت (سود و زیانی) پس از محاسبه در سود و زیان به حساب معین "سود انباشته" با حساب کل "سرمایه" بسته میشوند.
نکته:
-
بعد از انتقال دوره به هیچ وجه در دوره مالی قبل اطلاعاتی ثبت نکنید
-
بعد از انتقال دوره جهت مشاهده گردش حساب هر کدام از حسابهای سیستم، قبل از تاریخ انتقال دوره، باید به دوره مالی قبل مراجعه کنید.
مراحل بستن دوره مالی و انتقال به دوره جدید در نرم افزار حسابداری وینا به صورت زیر میباشد.
در ابتدا باید دوره مالی جدید ایجاد شود که مراحل کار به شرح زیر میباشد:
1- از منوی "عملیات دورهای" گزینه "ایجاد دوره مالی بعد" را انتخاب نمایید
2- در مرحله بعد، عنوان دوره خود را وارد می نمایید. مثلا سال مالی 96
3- پس از انتخاب عنوان دوره مالی بایستی تاریخ شروع دوره مالی را وارد نمایید.
4- سپس تاریخ اتمام دوره مالی خود را وارد نمایید.
5- پس از وارد نمودن بازه زمانی دوره مالی خود، نرم افزار تاییدیه تاریخ شروع دوره را از شما می خواهد که پس از تایید آن به شما اعلام می دارد که" در صورت از اضافه نمودن دوره جدید امکان حذف آن وجود ندارد"، با تایید این مورد عملیات ایجاد دوره اتمام می یابد
در آخر پیام موفقیت در ایجاد دوره مالی جدید داده می شود.
پس از ایجاده دوره مالی می بایست سرفصل حساب ها و تعاریف دوره قبلی و همچنین مانده حساب ها و موجودی ها به دوره بعد انتقال یابند. در نرم افزار حسابداری وینا، این انتقال ها بصورت اتوماتیک صورت می گیرد.
در زیر مراحل انتقال اطلاعات دوره مالی آموزش داده شده است:
1- از منوی "عملیات دوره ای" گزینه "انتقال سرفصل ها و تعاریف به دوره بعد" را انتخاب نمایید. که پس از تایید شما بصورت اتوماتیک اطلاعات به دوره بعد انتقال داده می شود
2- در آخر می بایست مانده حساب ها و موجودی ها نیز به دوره بعدی انتقال پیدا کنند که برای این کار از منوی "عملیات دوره ای" گزینه "انتقال مانده حساب ها و موجودی ها به دوره بعد" را انتخاب و تایید نمایید تا این موارد نیز به دور مالی بعد نیز انتقال یابند.
تا به این جا دوره مالی جدیدی را ایجاد کرده و انتقال حساب ها و موجودی ها و همچنین مانده حساب ها صورت گرفته است.
پس از وارد شدن به دوره مالی جدید از طریق منوی "عملیات دوره ای" و سپس انتخاب گزینه "انتخاب دوره مالی" دوره مالی جدید (سال مالی 96) را انتخاب کنید تا به رنگ آبی در آید سپس با زدن دکمه "دوره مالی پیش فرض" دوره مذکور را به عنوان دوره مالی پیش فرض خود قرار دهید.
نکته: در نسخه شبکه ای عملیات انتخاب دوره مالی پیش فرض باید بر روی کلیه کلاینت ها انجام شود.