استفاده کنندگان اطلاعات مالی و حسابداری را می توان به دو گروه درون و برون سازمانی تقسیم بندی نمود :
الف ) استفاده کنندگان درون سازمانی :
مدیران واحد تجاری هستند . این مدیران مسئول برنامه ریزی آتی واحد تجاری ، اجرای این طرح ها و کنترل عملیات روزانه هستند. به دلیلی رابطه بسته و نزدیک مدیران با واحد اقتصادی ، انها می توانند هر زمان داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.اکثر این اطلاعات ، قابل اتکا برای استفاده کنندگان بیرونی نیست . فرایند توسعه و گزارشگری اطلاعات مالی برای استفاده کنندگان درون سازمانی ، حسابداری مدیریت نامیده می شود . این گزارش ها ، نیز گزارش های داخلی مدیریت نامیده می شوند . به دلیل ماهیت محدود این گزارش ها و تمرکز اصلی آنها بر تصمیم گیری داخلی ، هیچ الزام خاصی ( غیر از الزامات مقرر توسط مدیریت ) وجود ندارد که مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری باشند.
ب ) استفاده کنندگان برون سازمانی :
گروه هایی هستند که دسترسی مستقیم به عملیات داخلی واحد تجاری ندارند . این استفاده کنندگان تصمیماتی راجع به واحد اقتصادی اتخاذ می کنند، مانند این که چه موقع در واحد تجاری سرمایه گذاری کنند، چه زمان به واحد اقتصادی اعتبارات دهند و تصمیمات دیگر .
استفاده کنندگان یا تصمیم گیران برون سازمانی اغلب مالکان ، اعتبار دهندگان ، فروشندگان کالا ، سرمایه گذاران بالقوه ، کارفرمایان ، مشتریان ، تحلیل گران و مشاوران مالی ، کارگزاران ، اتحادیه ها ، قانون گذاران ، نهادهای گزارشگری و مالی ، اتحادیه های کارگری ، موسسات تجاری ، محققان تجاری ف اساتید و دانشجویان و عموم مردم می باشند .
در جدول زیر منابع اطلاعات مورد استفاده در تصمیم گیری برون سازمانی را نشان می دهد.
فرایند توسعه و گزارشگری اطلاعات مالی به تصمیم گیران برون سازمانی ، حسابداران مالی نامیده می شود . در تعریف جامع تر ، حسابداری مالی سیستم جمع اوری ، ثبت ، پردازش و گزارش اطلاعات جهت تهیه اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری های سرمایه گذاری و اعتباری به استفاده کنندگان برون سازمانی است .
استفاده کنندگان برون سازمانی ، به دلیل جدایی آنها از واحد اقتصادی ، نمی توانند به طور مستقیم اطلاعات مالی خاصی را از واحد اقتصادی کسب کنند، بنابراین باید به صورت های مالی اکتفا کنند.برای تحقق نیازهای اطلاعاتی آنها ، حرفه خسابداری شبکه ای از مفاهیم ، استاندارد ها ، اصول و رویه های حسابداری را گسترش داده ، تا اطمینان دهد که این صورت های مالی برون سازمانی ، مربوط و قابل اتکا هستند. این مفاهیم ، اصول و رویه ها ، اصول پذیرفته سده حسابداری نامیده می شود .
بنابراین به طور خلاصه می توان گفت ، استفاده کنندگان گزارش های مالی اشخاصب ( حقیقی و حقوقی ) هستند که جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود از صورت های مالی استفاده می کنند. از آنجا که تعداد استفاده کنندگان مزبور و نیاز اطلاعاتی هر گروه بسیار متنوع بوده ، می بایست گزارشاتی تهیه شود که اطلاعات آن ، فصل مشترکی میان تمامی استفاده کنندگان باشد . این مهم از طریق ارائه ی صورت های مالی اساسی تامین می گردد.
برگرفته از کتاب حسابداری میانه نوشته دکتر شکراله خواجوی
مقالات مرتبط :