برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان می بایست پیش نیازهایی انجام شود که در مقاله "مراحل صدور صورتحساب به سامانه مودیان" به آن پرداختیم.
در این مطلب به شما تنظیمات و نحوه ارسال صورتحساب در نرم افزار حسابداری وینا را آموزش می دهیم.
شروع به کار با سامانه مودیان در نرم افزار حسابداری وینا
1- ابتدا نرم افزار حسابداری می بایست بروز رسانی شود.
2- با خرید افزونه سامانه مودیان و تنظیم و ارسال فایل لایسنس توسط واحد پشتیبانی وارد سربرگ حسابداری شده و سامانه مودیان را انتخاب کنید. در پنجره نمایش داده شده در قسمت مورد نظر دابل کلیک کرده و دکمه ایجاد بانک اطلاعاتی را انتخاب کنید سپس در پنجره باز شده وارد مسیر برنامه شده و پوشه Script را باز کنید و فایل را TaxCollectScript.mdb انتخاب کنید.
3-با انتخاب سامانه مودیان در سربرگ حسابداری و انتخاب دکمه تنظیم پارامترها، روی شماره اقتصادی فروشنده راست کلیک کرده و ویرایش را انتخاب کنید. مقدار پیش فرض را در صورتی که در سامانه مودیان به صورت حقیقی ثبت نام کردید ،کد اقتصادی و چنانچه به صورت حقوقی ثبت نام کردید، شناسه ملی وارد کنید.
4-در سربرگ اطلاعات پایه و تنظیمات،درقسمت تنظیمات وتنظیمات فاکتور باید کد اقتصادی،کد ملی،کد پستی وآدرس را وارد کنید.
5- در قسمت تغییر اطلاعات اجناس شناسه مالیاتی کالا که در سایت stuffid.tax.gov.ir پیدا کرده را وارد کنید.
6- در قسمت تغییر اطلاعات طرف حساب ها، فیلد نوع طرف حساب را در صورت حقیقی بودن عدد 1 و حقوقی عدد 2 وارد کنید.
7- وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و سپس وارد کارپوشه شده و شناسه یکتا و کلید خصوصی ایجاد شده را کپی کرده و وارد مسیر نصب نرم افزار حسابداری شوید. سپس در پوشه Service فایل TaxCollect.dll.config را با برنامهNotepad باز کرده در قسمت PRIVATE_KEY کلید خصوصی و در قسمت MEMORY_ID شناسه یکتا را وارد کنید و همین روند را در فایل App.config انجام دهید.
همچنین در فایل های App.config و appsettings.json و TaxCollect.dll.config در قسمت ConnectionStrings بانک اطلاعات دوره مالی مورد نظر را تنظیم کنید.
8-سپس در منو Start ویندوز، Services را جستجو و در لیست سرویس های نمایش داده شده سرویس TaxCollect را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کنید و restart را بزنید.
9- در مسیر نصب نرم افزار حسابداری پوشه Service در صورت اتصال با موفقیت به سامانه مودیان در فایل logfile به صورت زیر نمایش داده خواهد شد
10-وارد برنامه حسابداری شده و در سربرگ حسابداری "سامانه مودیان" را انتخاب و یا در قسمت جستجو "ارسال صورتحساب" را وارد و کلید enter را بزنید و سپس ارسال صورت حساب به اداره امور مالیاتی را انتخاب کنید.
11-در پنجره باز شده بازه تاریخی را مشخص کنید سپس فاکتور های ثبت شده به شما نمایش داده می شود. بر روی هر فاکتور راست کلیک کرده و ارسال صورت حساب را بزنید و صبر کنید تا در ستون درخواست "ارسال شده" و ستون وضعیت نهایی SUCCESS نمایش داده شود.
صورتحساب های اصلی، ابطالی و برگشتی درنرم افزار حسابداری وینا قابل ارسال به سامانه مودیان می باشند.
12-در صورت ارسال فاکتور به سامانه مودیان و مشاهده وضعیت ارسال به صورت "دارای خطا" و وضعیت نهایی FAILED می توان با راست کلیک بر روی مشاهده آخرین خطا، خطاها را مشاهده کرد.
13-بعد از رفع خطاها ها مشاهده شد با انتخاب مجوز ارسال مجدد وضعیت فاکتور مورد نظر به "اقدام نشده" تغییر کرده ومی توان مجدد فاکتور را به سامانه ارسال کرد.
14- بعد از چک کردن کار پوشه در قسمت مدیریت صورت حساب درسامانه مودیان در صورت مشاهده صورت حساب تکراری می توان در نرم افزار با انتخاب ابطال صورت حساب تکراری باید لیست شماره صورت حساب های تکراری مربوط به فاکتورانتخاب شده در پنجره نمایش داده شده را وارد کرد.
15- در صورت ثبت فاکتور به صورت غیر نقدی یا داشتن مانده در انتهای فاکتورمی توان بجای ارسال صورت حساب از ارسال به عنوان یک صورت حساب نقدی استفاده کرد که با این روش فاکتور به صورت نقدی ارسال شده و باید در کارپوشه سامانه مودیان نحوه تسویه فاکتور را مشخص کنید.