پیش بینی می شود بازار رادیو شناسه مشتمل بر سیستم ها و خدمات مرتبط با آن از 2.71 میلیارد دلار در سال 2006 به 12.35 میلیارد دلار تا سال گذشته و 26.23 میلیارد دلار تا 5 سال برسد. در سال 2005 ششصد میلیون تگ فروخته شده است . به نظر می رسد نقطه شروع لیبل های رادیو شناسه در ایران مثل بعضی کشور های دیگر ، صنایع خودروسازی باشد. در حال حاضر شرکت ایران خودرو در بخش مدیریت پارکینگ خودرو در بخش مدیریت پارکینگ خودرو های تولید شده خود ، این سیستم را به کار گرفته است .
پروژه های دیگری هم هستند که مطالعات اولیه و مرحله فاز صفر آن ها انجام شده است . از جمله ویژگی های صنعت رادیو شناسه در ایران حضور فعال های شرکت های IT است که نه تنها در این زمینه به اطلاع رسانی می پردازنده ، بلکه راه حل های کامل نیز به متقاضیان و مشتریان عرضه می کنند.
این راه حل ها شامل سخت افزار و نرم افزار می شود . گرچه چاپ سهم عمده ای در تولید سیستم های رادیو شناسه دارد ، ولی در ایران هنوز در این زمینه سرمایه گذاری به عمل نیامده است ، ولی با در نظر گرفتن روند رو به رشد این تکنولوژی ، سرمایه گذاری روی چاپ و تولید لیبل های رادیو شناسه عاقلانه به نظر می رسد.
رادیو شناسه rfid ابتدا همراه با سیستم های Access Control ( کنترل ورودی و خروجی کارکنان ) به بازار ایران راه یافت و در حال حاضر شرکت های خودرو سازی به این تکنولوژی رو آورده اند.
ایران خودرو هم اکنون برای مدیریت پارکینگ های خود از این سیستم استفاده می کند.
تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ ، شناسایی و یافتن ماشین را با مشکل مواجه می سازد. ولی این سیستم جدید کمک می کند که با استفاده از دستگاه خوانشگرمحل دقیق ماشین شناسایی می شود. از دیگر نقاط شروع تکنولوژی رادیو شناسه در ایران حمل و نقل دریایی است که توسط وزارت بازرگانی انجام شد. در چارچوب این پروژه لیبل های (Tag) 2.4 گیگا هرتزی روی تمام کانتینر ها نصب می شود.
صدا و سیما نیز برای مدیریت انبار های خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان ، تمرکز ویژه ای روی این پروژه دارد. به طور طبیعی همان طور که در کشورهای دیگر دیده می شود.
پروژه های دیگری از جمله اتوبوسرانی و مترو نیز ظاهرا توجه ویژه ای به رادیو شناسه پیدا کرده اند.ولی صنعت بسته بندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده است . گو این که در جهان هنوز این تکنولوژی برای صنعت بسته بندی در ابتدای راه است . به کفته کارشناسانه همه انتظار دارند پس از این همه شرکت وال مارت که بزرگترین مجموعه فروشگاهی و زنجیره ای در آمریکا را در اختیار دارد، تمام تولیدات خود را به این لیبل ها مجهز کند، قیمت لیبل ها کاهش پیدا کرده و دیگران از جمله ایران نیز به آن رو بیاورند.
کشور ما از نظر کاربر لیبل ( نگ ) های رادیو شناسه در آغاز راه است ، ولی شرکت های نرم افزاری و IT با هوشیاری این روند را زیر نظر دارند و خود را برای ایفای نقش در این زمینه اماده می کنند. از آن جا که کاربردهای غیر بسته بندی شانس بیشتری دارند، توجه این شرکت ها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمان های بزرگ است و صنعت بسته بندی به دنبال آن ها حرکت می کند.
برگرفته از کتاب : مهندسی فن آوری سیستم های رادیو شناسه