مطالبات بیانگر ادعاهای نسبت به نقد ، کالاها ، خدمات و دارایی های غیر نقدی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است . مطالبات ممکن است بسته به تاریخ وصول مورد انتظار جاری یا غیر جاری باشند . حساب های دریافتنی اغلب تنها از طریق یک صورتحساب فروش و اسناد دریافتنی معمولا از طریق اسناد تعهدی رسمی تایید می شوند.
مطالبات به دو گونه اند:
الف ) مطالبات تجاری
ب ) مطالبات غیر تجاری
مطالبات تجاری نشان دهنده مقدار طلب شرکت بابت فروش کالاها و خدمات در جریان عادی فعالیت واحد تجاری است . مطالبات غیر تجاری از کانال های متفاوتی ماننده قراردادها ، سرمایه گذاری ها ، فروش ، دارایی ها ، مطالبات مالی ، اسناد اقساطی ، و پراخت های کارکنان ایجاد می شوندو مهمترین موضوعات حسابداری مربوط به مطالبات و شناسایی و ارزشیابی آنها می باشد . هر دو این موضوعات تحت تاثیر قابلیت وصول مطالبات است .
در زیرکلیات موضوعات مربوط به مطالبات را نشان می دهد.
مطالبات تجاری
الف ) شناخت در آمد و ارزشیابی
- شرایط معمولی
- حق برداشت
- ارزشیابی
ب ) ثبت و گزارشگری حساب های دریافتنی
- تخفیفات نقدی
- برگشت از فروش و تخفیفات
ج ) ثبت و گزارشگری اسناد دریافتنی
- بهره دار ( با سود تضمین شده )
- بدون بهره
- تنزل شده
برگرفته از کتاب حسابداری میانه ، نوشته شکراله خواجوی