1- برنامه به صورت کامل نصب شده است ولی هنگام ورود به برنامه اعلام می شود 'کلمه عبور یافت نشد' برای ورود چه کلمه عبوری وارد کنیم ؟
فارسی سیستم به صورت کامل تنظیم نشده است. برای رفع مشکل از منوی start گزینه control panel را انتخاب کنید. گزینه Regional and Language را انتخاب کنید. در این منو در تب Regional option قسمت اول را Farsi و قسمت پائین (Location) را Iran قرار دهید. در تب Language قسمت Supplemental language support را تیک بزنید ممکن است پس از تیک زدن گزینه از شما CD ویندوز XP خواسته شود. CD را درون درایو قرار داده و فقط گزینه OK را انتخاب کنید. در تب آخر یعنی Advanced قسمت اول را Farsi قرار دهید پس از انجام تنظیمات سیستم خود را Restart کنید. پس از ورود مجدد به سیستم این تنظیمات را مجدداً چک کرده و سپس وارد برنامه شوید.
برای ورود به برنامه برای اولین بار نام اپراتوری ADMIN و کلمه عبور خالی در نظر گرفته شده است که پس از ورود به برنامه می توان این رمز یا حتی نام اپراتوری را تغییر داد.
2- در قسمت افتتاحیه موجودی بانک یا صندوق خود را اشتباه وارد کرده ایم. چگونه این موجودی را تصحیح کنیم ؟
در کلیه قسمت های افتتاحیه برای تغییر یا رفتن به قسمتی که قبلاً آن را وارد کرده اید برروی مربعی که در کنار گزینه مورد نظر قرار دارد و تیک خورده است مجدد کلیک کنید تا فرم مربوطه مجدداً باز شود. برای تغییر موجودی بانک یا صندوق فرم موجودی را باز کرده و موجودی بانک یا صندوق را تغییر دهید. ولی توجه داشته با بازکردن این فرم موجودی کلیه بانکها و صندوق صفر می شود و شما باید موجودی را مجدد وارد کنید. در صورتیکه قصد دارید با واحد ریال کار کنید موجودی های این قسمت را نیز به ریال وارد کنید.
3- در افتتاحیه موجودی صندوق و بانک خود را نمی خواهیم وارد کنیم ولی با زدن کلید انصراف از این فرم خارج نمی شویم ؟
در کلیه مراحل افتتاحیه با زدن کلید انصراف می توانید بدون ورود اطلاعات از فرم خارج شوید. تنها از منوهای موجودی نقد و بانک، مانده طرف حسابها، موجودی اجناس نمی توان با زدن کلید انصراف گذشت. در این منوها برای اینکه مرحله تیک خورده و شما به مرحله بعد مراجعه کنید باید حتماً کلید تأیید را فشار دهید.
4- هنگام افتتاحیه مانده طرف حساب ها را چگونه وارد کنیم ؟
وارد کردن مانده طرف حسابها یکی از مهمترین مراحل افتتاحیه به شمار می رود. توجه داشته باشید که مانده شامل خالص پولی است که طرف حساب به شما پرداخت نکرده است. به عنوان مثال اگر طرف حساب مبلغ 500،000 از شما خرید کرده است و این مبلغ را به صورت 100،000 نقد ، 300،000 چک و مابقی را به عنوان بدهکاری یا حساب دفتری شخص در نظر گرفته اید برای ثبت مانده در قسمت افتتاحیه تنها خالص حساب دفتری یعنی 100،000 را به عنوان بدهکاری شخص در نظر گرفته و در فرم مانده حساب طرف حساب ها در قسمت افتتاحیه ثبت می کنیم.
هنگام ورود مانده طرف حساب ها در صورتیکه شخص باید به شما پول پرداخت کند مبلغ را جزء بدهکاری قرار داده و طرف بستانکار را صفر قرار دهید. و در صورتیکه شما باید به طرف حساب مبلغی پرداخت کنید مبلغ را جزء بستانکاری وارد کرده و قسمت بدهکار را صفر قرار دهید. پس از ورود مانده کلیه طرف حساب ها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
توجه داشته باشید تنها به طرف حساب هایی که خودتان تعریف کرده اید مانده بدهید.
5- در صورتیکه زمان افتتاحیه اطلاعات یکی از طرف حساب ها را اشتباه وارد کرده باشیم، چگونه می توان این اشتباه را اصلاح کرد؟
در فرم افتتاحیه و در کنار گزینه طرف حساب جدید آیکونی وجود دارد که اگر برروی آن کلیک کنید فرم تغییر اطلاعات طرف حساب ها باز می شود. طرف حساب مورد نظر را پیدا کرده و اطلاعات آن را تغییر دهید در پایان کلید ثبت دائم را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
6- زمان افتتاحیه تعدادی جنس وارد کرده ایم ولی این اجناس را لازم نداریم یا اطلاعات آن ها اشتباه است. این تغییرات را چگونه اعمال کنیم ؟
در فرم افتتاحیه و در کنار گزینه اجناس جدید آیکونی وجود دارد که اگر برروی آن کلیک کنید فرم تغییر اطلاعات اجناس بازمی شود. اجناسی که می خواهید حذف شود را یکی یکی انتخاب کرده و برروی آن کلیک سمت راست کنید. گزینه حذف را انتخاب کنید تا اجناس مورد نظر یکی یکی حذف شود. در صورتیکه بخواهید جنس را تغییر دهید برروی جنس مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات آن در کادر پائین ظاهر شود تغییرات لازم را اعمال کرده و کلید ثبت دائم را فشار دهید.
7- چک ها را زمان افتتاحیه چگونه ثبت کنیم ؟
برای ثبت چک های دریافتی و پرداختی در زمان افتتاحیه باید مراحل را یکی یکی طی کرده تا به قسمت چک های دریافتی یا پرداختی برسید. در این قسمت چکهایی را که از طرف حساب دریافت یا به آن پرداخت کرده اید را ثبت می کنید. توجه داشته باشید که چکهایی که هنوز وصول نشده اند و در سیستم موجود هستند را در زمان افتتاحیه ثبت می کنید. در صورتیکه چکهای که وصول شده اند را نیز می خواهید ثبت کنید اگر چک پرداختی است مبلغ را به موجودی بانک صادر کننده چک اضافه کنید و اگر چک دریافتی است مبلغ را از جائی که می خواهید مبلغ به آن واریز شود کم کنید. تا پس از ورود به برنامه و اعلام وصول چک مبلغ کسر یا اضافه شود.
8- موجودی اجناس در زمان افتتاحیه به کدام انبار ارسال می شود ؟
کلیه موجودی اجناس که شما در زمان افتتاحیه در فرم موجودی اجناس وارد می کنید به انبار مرکزی یا انباری که سیستم به عنوان انبار فعال در نظر گرفته است وارد می شود. پس از ورود به برنامه در صورتیکه انبارهای دیگری دارید اجناس را با استفاده از فرم ارسال به سایر انبارها در منوی پرونده به انبار مورد نظر ارسال می کنید.
9- موجودی اجناس را در افتتاحیه چگونه وارد کنیم ؟
در فرم افتتاحیه با ورود به فرم موجودی اجناس، تعداد اجناس موجود در انبار خود را وارد می کنید. توجه داشته باشید که مقدار اجناس براساس واحد شمارش اول یا واحد کوچکتر وارد می شود. قیمتی که در این قسمت وارد می کنید قیمتی است که خود شما کالا را خریداری کرده اید. قیمت خرید را دقیق وارد کنید زیرا ما به التفاوت قیمت خرید و فروش برای شما به عنوان سود در نظر گرفته می شود. موجودی کلیه اجناس خود را وارد کنید و در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
10- فاکتور خریدی صادر کرده ایم بعد از ثبت فاکتور متوجه می شویم که چند ردیف از اجناس را اشتباه وارد کرده ایم برای حذف یا اصلاح این اشتباهات چه عملی انجام دهیم ؟
ابتدا از منوی گزارشات گزینه مشاهده فاکتورهای خرید را انتخاب کنید. فاکتور مورد نظر را براساس یکی از گزینه های تاریخ ، توضیحات ، نام طرف حساب و ... پیدا کنید. ردیف خرید فاکتور را یادداشت کرده و از این منو خارج شوید. سپس فاکتور خریدی را باز کرده و کلید تصحیح را فشار دهید. ردیف خرید مورد نظر را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. فاکتور مورد نظر به صورت کامل نشان داده می شود تصحیحات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که با تصحیح یک فاکتور قسمت مبالغ را حتماً دوباره وارد کنید.
11- برای حذف فاکتور خرید باید چه کاری انجام دهیم ؟
برای حذف یک فاکتور خرید ابتدا از منوی گزارشات مشاهده فاکتورهای خرید را انتخاب کنید. ردیف خرید فاکتور مورد نظر را پیدا کرده و این فرم را ببندید. فاکتور خریدی باز کرده و کلید حذف را فشار دهید. ردیف خرید را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. سئوالی مبنی بر حذف فاکتور خرید و کلیه اسناد پرسیده می شود با انتخاب گزینه بلی کلیه اطلاعات فاکتور و اسناد وابسته به آن حذف می شود.
12- در زمان فاکتور خرید متوجه می شویم که یکی از اجناس خود را تعریف نکرده ایم. برای تعریف جنس در این منو چگونه عمل کنیم ؟
نام و مدل جنس را در قسمت مربوطه وارد کنید و سپس کلید ثبت را فشار دهید. از شما پرسیده می شود که این جنس وجود ندارد آیا اطلاعات آن را ثبت می کنید کلید بلی را فشار دهید. مشخصات جنس را وارد کرده و کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات جنس فشار دهید سپس از فرم معرفی اجناس خارج شوید. در فاکتور خرید یکبار به قسمت نام فروشنده رفته و مجدداً به قسمت اجناس بگردید جنس مورد نظر به لیست اضافه شده است جنس را همراه با مقدار و قیمت ثبت کنید و کلیه ردیف های فاکتور را نیز وارد کنید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت فاکتور خرید فشار دهید.
13- فاکتور فروشی صادر کرده ایم پس از مدتی می خواهیم این فاکتور را به دلیل اشتباهات حذف کنیم از کدام منو می توان این عمل را انجام داد ؟
فاکتور فروشی باز کرده و کلید حذف را انتخاب کنید. با وارد کردن شماره فاکتور سئوالی مبنی بر تأیید حذف از شما پرسیده می شود با انتخاب کلمه بلی فاکتور و تمام اسناد وابسته به آن حذف می شوند.
14- در صورتیکه در فاکتور فروش طرف حساب جزء لیست نباشد چگونه آن را تعریف کنیم ؟
در فاکتورهای خرید و فروش در صورتیکه طرف حساب، جزء طرف حسابهای قبلی شما باشد آن را از لیست طرف حسابها انتخاب می کنید. حال اگر طرف حساب جدید باشد نام آن را در قسمت نام خریدار تایپ کنید با فشردن کلید Enter قسمت مانده حساب تبدیل به کلید برای تعریف طرف حساب می شود. در صورتیکه تسویه حساب فاکتور به صورت نقدی باشد لازم نیست که طرف حساب را برای سیستم معرفی کنید ولی در صورتیکه مبلغ فاکتور به صورت چک یا مانده در نظر گرفته شود باید طرف حساب را برای سیستم تعریف کنید. که با ورود به فرم مربوطه تمام قسمت ها را برای معرفی طرف حساب تکمیل می کنید.
15- برای اجناس خود توضیحاتی در نظر گرفته ایم و می خواهیم این توضیحات در فاکتور چاپ شود. چگونه تنظیمات را انجام دهیم ؟
برای این امر زمانی که فاکتور را کامل وارد کردید و کلید تأیید را برای چاپ فاکتور فشار دادید. در کادری که برای تنظیمات چاپ باز می شود. در قسمت چاپگر، چاپگر خود را انتخاب کنید. در قسمت نوع کاغذ، گزینه سایر را انتخاب کنید و در قسمت عرض کاغذ براساس اینکه فاکتور را در چه سایزی می خواهید چاپ کنید عرض را وارد کنید توجه داشته باشید که عرض برحسب میلیمتر می باشد. سایر تنظیمات چاپ را انجام داده و کلید تأیید را فشار دهید.
16- برای رفتن به فاکتور موقتی که هنوز ثبت نکرده ایم چگونه عمل کنیم ؟
با وارد کردن هر فاکتور موقت تا زمانیکه فاکتور را ثبت نکرده اید لیست کلیه فاکتورهای موقت در کادر کنار فاکتور نمایش داده می شود.کلیدی که برای فاکتور موقت ثبت نشده در نظر گرفته شده براساس نام خریدار یا فروشنده ای است که شما برای فاکتور در نظر گرفته اید. برروی نام مورد نظر کلیک کنید تا فاکتور نمایش داده شود. جهت ثبت فاکتور قسمت مبالغ را تکمیل کرده و کلید تأیید را فشار دهید.
17- در صورتیکه تعداد جنس که در قسمت فاکتور فروش نشان داده می شود از موجودی انبار اصلی بیشتر باشد. برای پیدا کردن کسری به کدام قسمت مراجعه شود ؟
برای پیدا کردن این کسری باید از کلیه ورود و خروجهای این جنس گزارش تهیه شود تا مشخص شود که در کجا خروج اجناسی که در انبار کم است ثبت نشده است. برای این کار از منوی گزارشات ، گزینه گزارش انبار را انتخاب کنید. در قسمت انبار مشخص کنید که این جنس در چه انباری وجود داشته است. در قسمت نام و مدل ، مشخصات جنس را وارد کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی را مشخص کنید و کلید مشاهده را فشار دهید. در این فرم کلیه ورودها (خریدها) و کلیه خروج ها (فروش ها) همراه با تاریخ و شماره فاکتور نشان داده می شود.
18- هنگام زدن فاکتور فروش سریع چگونه می توان قسمت های مختلف فاکتور را تغییر داد ؟
برای تغییر قسمت های مختلف فاکتور فروش سریع مانند نام خریدار ، تعداد اجناس و ... برروی آیکونی که در کنار نام خریدار قرار دارد هر گزینه ای که می خواهید تغییر دهید را انتخاب کنید سیستم زمانیکه به قسمت مورد نظر می رسد منتظر می ماند تا شما اطلاعات را وارد کنید.
19- چگونه می توان شکل فاکتور فروش را تغییر داد ؟
از منوی تنظیمات گزینه تنظیمات فاکتور را انتخاب کنید. در ردیف اول نام فروشگاه یا شرکت خود را درج نمائید. در ردیف دوم مشخصه ای از شرکت یا فروشگاه یا اگر آدرس سایت دارید، آدرس سایت خود را وارد نمائید. در قسمت تلفن، شماره تماس خود را وارد نمائید. در قسمت انتخاب آرم ، در صورتیکه آرمی برای شرکت یا فروشگاه خود در نظر گرفته اید و این آرم در سیستم وجود دارد مسیر فایل را انتخاب نموده و کلید تأیید را فشار دهید. توجه داشته باشید که پسوند فایل شما حتماً باید Bmp باشد. در صورتیکه هریک از قسمتهای قیمت واحد و مبلغ کل را غیر فعال کنید این ستون خالی و حذف می شود. در قسمت عنوان سایر مبالغ دریافتی عنوانی برای مبالغی که اضافه دریافت می کنید در نظر بگیرید که معمولاً همان سایر مبالغ دریافتی در نظر گرفته می شود. سایر قسمتها را در صورتیکه می خواهید نمایش داده شود تیک بزنید. در انتها پیامی برای آخر فاکتورهای خود در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که در این قسمت تنها شکل ظاهری فاکتور فروش خود را مشخص می کنید و فاکتور اصلی بعد از انجام عملیات فروش چاپ می شود.
20- دفترچه اقساطی برای یکی از مشتریان ثبت کرده ایم ، طرف حساب پس از مدتی می خواهد نصف اقساط را به صورت کلی پرداخت کند. برای دریافت و کسر سود چه عملی انجام دهیم ؟
ابتدا از قسمت دریافت اقساط آن اقساطی را که می خواهد پرداخت کند دریافت می کنیم. در حال حاضر صندوق شما به اندازه سود اضافه که از این اقساط دریافت کرده اید زیاد موجودی دارد. باید این مبلغ را از صندوق و سود فروش اقساطی کسر کنید. با استفاده از گزینه انتقال وجه از منوی حسابداری این عمل را انجام می دهیم. در قسمت مبلغ ، مبلغی که از سود باید کسر شود را وارد می کنیم. در قسمت شرح ذکر می کنیم برای کسر مبلغ سود فروش اقساطی، در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را سود فروش و تخفیف و حساب معین را سود فروش اقساطی و در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را موجودیهای نقدی و حساب معین را صندوق قرار دهید.
با این روش به میزان مبلغ درج شده در قسمت مبلغ از سود فروش اقساطی و همچنین صندوق کسر خواهد شد.
21- مبلغی به عنوان کرایه از مشتریان دریافت می شود که می خواهیم این مبلغ به عنوان یکی از ردیف های فاکتور ثبت شود و در انتها این مبلغ تخفیف داده شود. چگونه این مبلغ را ثبت کنیم ؟
با استفاده از گزینه معرفی خدمات کرایه را تعریف می کنیم. در قسمت نام اسم کرایه را وارد کنید و در قسمت شرح توضیحی درباره کرایه تعریف شده ذکر کنید و در قسمت واحد، واحدی برای این کرایه در نظر بگیرید. در قسمت مبلغ ذکر کنید که بابت انجام این عمل چه مبلغی دریافت می کنید و در انتها کلید تأیید را فشار دهید. خدمات تعریف شده به عنوان یک جنس در نظر گرفته می شود با این تفاوت که از شما موجودی اجناس نمی خواهد. برای ثبت آن به عنوان یک ردیف از فاکتور آن را همانند یک جنس در فاکتور فروش ثبت کنید و در انتها مبلغ آن را به عنوان تخفیف از مبلغ کل کسر کنید.
22- فروشی به صورت اقساطی انجام داده ایم ولی طرف حساب مبلغ پیش قسط را به صورت چک (به تاریخ روز) به ما داده است. چگونه این چک را در سیستم ثبت کنیم ؟
کلیه ردیفهای فاکتور فروش را ثبت کنید در انتها مبلغ پیش قسط را به عنوان مانده در نظر بگیرید. پس از ثبت فاکتور فروش و دفترچه اقساط از منوی فروش خارج شوید. از منوی حسابداری گزینه دریافت چک را انتخاب کنید. مشخصات چک دریافتی از طرف حساب را وارد کنید و در قسمت شرح ذکر کنید بابت پیش قسط فاکتور فروش شماره ----- این چک را دریافت کرده اید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید. با ثبت این چک به اندازه مبلغ چک از بدهکاری طرف حساب کسر می شود.
23- در صورتیکه تعدادی از ردیفهای فاکتور با فاکتور دیگری مشابه است چگونه می توان از اطلاعات آن فاکتور استفاده کرد که دیگر نیازی به وارد کردن مجدد آن قسمتها در فاکتور جدید نباشد ؟
با باز کردن فاکتور خرید یا فروش گزینه ای در سمت راست فاکتور با عنوان قرض از سایر فاکتورها وجود دارد. با استفاده از این گزینه می توانید ردیفهای مورد نیاز خود را از فاکتور خرید یا فروش دیگر به این فاکتور انتقال دهید. لازم به ذکر است که کل فاکتوری که تعیین می کنید به این فاکتور انتقال داده می شود. ردیفهایی که لازم ندارید را با استفاده از دابل کلیک حذف کنید.
24- کالاهایی که در فروشگاه به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود ، را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
چون کالاهایی که به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود باید از انبار نیز کاسته شود. ابتدا طرف حسابی با عنوان ضایعات برای سیستم تعریف کنید. سپس با استفاده از فاکتور فروش کلیه اجناس را به این طرف حساب بفروشید و مبلغ فاکتور را به عنوان مانده در نظر بگیرید. سپس از منوی حسابداری گزینه حساب معین(جدید) را انتخاب کرده و زیر گروه هزینه های جاری حسابی با عنوان ضایعات در نظر بگیرید. از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. در قسمت مبلغ ، مبلغی که در قسمت فاکتور فروش طرف حساب را بدهکار کرده اید وارد کنید و در قسمت شرح توضیحات لازم را برای دسترسی های بعدی وارد کنید. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را هزینه های جاری و حساب معین را ضایعات (حساب معین جدیدی که ثبت کردید) انتخاب کنید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را بدهکاران و بستانکاران و حساب معین را ضایعات (طرف حسابی که تعریف کرده بودید) انتخاب کنید و کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
با این روش اجناس که به عنوان ضایعات در فروشگاه وجود دارد از انبار کم می شود و مبلغ آن بابت هزینه در نظر گرفته می شود.
25- چکی را به یکی از طرف حسابها پرداخت کرده ایم پس از ثبت چک متوجه می شویم که مبلغ چک را اشتباه وارد کرده ایم. چگونه مبلغ را تصحیح کنیم ؟
از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. در این فرم چکهای پرداختی و در قسمت بعد کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ یک بازه زمانی مشخص کنید به صورتیکه تاریخ چک در این بازه زمانی وجود داشته باشد. چک مورد نظر را از لیست چکهای به نمایش در آمده انتخاب کنید. برروی چک کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. توجه داشته باشید برای تصحیح چک وضعیت چک حتماً باید موجود باشد. گزینه تصحیح چک را انتخاب کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید و کلید تأیید را فشار دهید.
26- چک یکی از مشتریان را به جای حساب خود به یکی از طرف حسابها داده ایم. این جا به جایی چک را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
از منوی حسابداری گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را با استفاده از شماره چک پیدا کنید. سپس در قسمت خریدار نام کسی که چک را به آن پرداخت کرده اید از لیست طرف حسابها انتخاب کرده و کلید تأیید را فشار دهید. چک از لیست چکهای قابل فروش حذف شده و به قسمت چکهای فروخته شده انتقال می یابد.
27- برای مشاهده چکها به کدام قسمت مراجعه شود ؟
از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. مشخص کنید که می خواهید لیست چکهای پرداختی یا دریافتی را مشاهده کنید. درکادر بعد گزینه کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی مشخص کنید که تاریخ چکهایی که می خواهید نمایش داده شود جزء این بازه باشد. سپس کلید تأیید را جهت مشاهده چکها فشار دهید. لیست چکها به نمایش در می آید در صورتیکه می خواهید چکهای مربوط به یک طرف حساب خاص را مشاهده کنید. در قسمت فیلتر نام طرف حساب را وارد کرده و کلید اعمال فیلتر را فشار دهید. کلیه چکهای مربوط به این طرف حساب به نمایش در می آید. در صورتیکه تنها می خواهید چکهای پرداختی را مشاهده کنید از گزینه برگشت چکهای پرداختی نیز می توانید برای مشاهده چکها استفاده کنید.
28- چکی از یکی از مشتریان دریافت کرده ایم. پس از مدتی طرف حساب مبلغ را به صورت نقد آورده و چک خود را پس می گیرد. چگونه مبلغ را به صندوق اضافه کرده و چک را به طرف حساب برگردانیم ؟
ابتدا از منوی حسابداری گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را پیدا کرده و در قسمت نام خریدار ، نام همان طرف حسابی که چک را از آن دریافت کرده اید وارد کنید و کلید تأیید را فشار دهید. با ثبت این سند طرف حساب به میزان مبلغ چک به شما بدهکار می شود. سپس از منوی حسابداری گزینه دریافت وجه را انتخاب کنید. حساب کل را گروه طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید(در صورتیکه طرف حسابهای خود را گروه بندی کرده اید در غیراینصورت گروه بدهکاران و بستانکاران را انتخاب کنید) و حساب معین را نام طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید. در قسمت مبلغ ، مبلغ را وارد کنید و شرح مورد نظر را تایپ کنید. در قسمت دریافتی در صورتیکه مبلغی را به آن تخفیف داده اید از مبلغ را کسر کرده و مبلغ دریافت شده را در این قسمت وارد کنید. در قسمت واریز به مشخص کنید که مبلغ به چه حسابی واریز شود در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
29- درصورتیکه بخواهیم مشخصات چک پرداختی به صورت پرینت برروی آن چاپ شود از کدام قسمت استفاده کنیم ؟
از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات حسابهای بانکی را انتخاب کنید. بانکی که می خواهید چک آن چاپ شود را از لیست انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات چاپ چک ، کلیه فاصله های ارقام و سایر اطلاعاتی که برروی چک وجود دارد را ثبت کنید. توجه داشته باشید که این اندازه ها برحسب میلیمتر می باشد. در پایان کلید ثبت دائم را برای ثبت اطلاعات فشار دهید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید هر قسمت در جای درست خود چاپ می شود ابتدا کاغذی با ابعاد چک بریده و در چاپگر قرار دهید ، سپس در صورتیکه فاصله ها تنظیم بود چک خود را چاپ کنید.
30- یکی از طرف حسابها مبلغی از ما بستانکار بوده است. حال می خواهیم از حساب دو مشتری که به ما بدهکار بوده اند این مبلغ را پرداخت کنیم. این انتقال وجه را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ بدهکاری یکی از طرف حسابها را وارد کرده و در قسمت شرح ذکرکنید که این مبلغ بابت چه چیزی جا به جا می شود. سپس در قسمت دریافت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بستانکار انتخاب کرده و در قسمت حساب معین اسم طرف حساب را انتخاب کنید. در قسمت پرداخت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و حساب معین را طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید. همین کار را برای طرف حساب دیگر نیز انجام دهید.
با این روش از بدهکاری دو طرف حساب کم و از بستانکاری طرف حساب دیگر نیز کسر می شود.
ادامه سوالات