1- برنامه به صورت کامل نصب شده است ولی هنگام ورود به برنامه اعلام می شود 'کلمه عبور یافت نشد' برای ورود چه کلمه عبوری وارد کنیم ؟
فارسی سیستم به صورت کامل تنظیم نشده است. برای رفع مشکل از منوی start گزینه control panel را انتخاب کنید. گزینه Regional and Language را انتخاب کنید. در این منو در تب Regional option قسمت اول را Farsi و قسمت پائین (Location) را Iran قرار دهید. در تب Language قسمت Supplemental language support را تیک بزنید ممکن است پس ازتیک زدن گزینه از شما CD ویندوز XP خواسته شود. CD را درون درایو قرار داده و فقط گزینه OK را انتخاب کنید. در تب آخر یعنی Advanced قسمت اول را Farsi قرار دهید پس از انجام تنظیمات سیستم خود را Restart کنید. پس از ورود مجدد به سیستم این تنظیمات را مجدداً چک کرده و سپس وارد برنامه شوید.
برای ورود به برنامه برای اولین بار نام اپراتوری ADMIN وکلمه عبور خالی در نظر گرفته شده است که پس از ورود به برنامه می توان این رمز یا حتی نام اپراتوری را تغییرداد.
2- در قسمت افتتاحیه موجودی بانک یا صندوق خود را اشتباه وارد کرده ایم. چگونه این موجودی راتصحیح کنیم ؟
درکلیه قسمتهای افتتاحیه برای تغییر یا رفتن به قسمتی که قبلاً آن را رد کرده اید برروی مربعی که در کنار گزینه مورد نظر قرار دارد و تیک خورده است مجدد کلیک کنید تا فرم مربوطه مجدداً باز شود. برای تغییر موجودی بانک یا صندوق فرم موجودی را بازکرده و موجودی بانک یا صندوق را تغییر دهید. ولی توجه داشته با بازکردن این فرم موجودی کلیه بانکها و صندوق صفر می شود و شما باید موجودی را مجدد وارد کنید. درصورتیکه قصد دارید با واحد ریال کار کنید موجودیهای این قسمت را نیز به ریال وارد کنید.
3- درافتتاحیه موجودی صندوق و بانک خود را نمی خواهیم وارد کنیم ولی با زدن کلید انصراف از این فرم خارج نمی شویم ؟
درکلیه مراحل افتتاحیه با زدن کلید انصراف می توانید بدون ورود اطلاعات از فرم خارج شوید. تنها از منوهای موجودی نقد و بانک، مانده طرف حسابها، موجودی اجناس نمیتوان با زدن کلید انصراف گذشت. در این منوها برای اینکه مرحله تیک خورده و شما به مرحله بعد مراجعه کنید باید حتماً کلید تأیید را فشار دهید.
4- هنگام افتتاحیه مانده طرف حسابها را چگونه وارد کنیم ؟
واردکردن مانده طرف حسابها یکی از مهمترین مراحل افتتاحیه به شمار می رود. توجه داشته باشید که مانده شامل خالص پولی است که طرف حساب به شما پرداخت نکرده است. به عنوان مثال اگر طرف حساب مبلغ 500،000 از شما خرید کرده است و این مبلغ را به صورت100،000 نقد ، 300،000 چک و مابقی را به عنوان بدهکاری یا حساب دفتری شخص در نظرگرفته اید برای ثبت مانده در قسمت افتتاحیه تنها خالص حساب دفتری یعنی 100،000 رابه عنوان بدهکاری شخص در نظر گرفته و در فرم مانده حساب طرف حسابها در قسمت افتتاحیه ثبت می کنیم.
هنگام ورود مانده طرف حسابها در صورتیکه شخص باید به شما پول پرداخت کند مبلغ را جزء بدهکاری قرار داده و طرف بستانکار را صفر قرار دهید. و در صورتیکه شما باید به طرف حساب مبلغی پرداخت کنید مبلغ را جزء بستانکاری وارد کرده و قسمت بدهکار را صفر قراردهید. پس از ورود مانده کلیه طرف حسابها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
توجه داشته باشید تنها به طرف حسابهایی که خودتان تعریف کرده اید مانده بدهید.
5- درصورتیکه زمان افتتاحیه اطلاعات یکی از طرف حسابها را اشتباه وارد کرده باشیم،چگونه می توان این اشتباه را اصلاح کرد؟
درفرم افتتاحیه و در کنار گزینه طرف حساب جدید آیکونی وجود دارد که اگر برروی آن کلیک کنید فرم تغییر اطلاعات طرف حسابها باز می شود. طرف حساب موردنظر را پیدا کرده واطلاعات آن را تغییر دهید در پایان کلید ثبت دائم را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
6- زمان افتتاحیه تعدادی جنس وارد کرده ایم ولی این اجناس را لازم نداریم یا اطلاعات آن ها اشتباه است. این تغییرات را چگونه اعمال کنیم ؟
درفرم افتتاحیه و در کنار گزینه مشخصات اجناس آیکونی وجود دارد که اگر برروی آن کلیک کنید فرم تغییر اطلاعات اجناس باز می شود. اجناسی که می خواهید حذف شود را یکی یکی انتخاب کرده و برروی آن کلیک سمت راست کنید. گزینه حذف ظاهری را انتخاب کنید تااجناس مورد نظر یکی یکی حذف ظاهری شوند و از لیست اجناس موجود به لیست اجناس حذف شده در همان فرم منتقل شوند که مجددا با مراجعه به فرم اجناس حذف شده و کلیک راست بر روی جنس با زدن گزینه انصراف از حذف ظاهری مجدد به لیست اجناس موجود اضافه شود.در صورتیکه بخواهید جنس را تغییر دهید برروی جنس مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات آن در کادر پائین ظاهر شود تغییرات لازم را اعمال کرده و کلید ثبت دائم را فشار دهید.
نکته : هم در افتتاحیه و هم در نرم افزار در صورتی می توان اجناس را حذف ظاهری کرد که موجودی آنها صفر باشد.
7- چک ها را زمان افتتاحیه چگونه ثبت کنیم ؟
برای ثبت چک های دریافتی و پرداختی در زمان افتتاحیه باید مراحل را یکی یکی طی کرده تابه قسمت چک های دریافتی یا پرداختی برسید. در این قسمت چک هایی را که از طرف حساب دریافت یا به آن پرداخت کرده اید را ثبت می کنید. توجه داشته باشید که چک هایی که هنوز وصول نشده اند و در سیستم موجود هستند را در زمان افتتاحیه ثبت می کنید. در صورتیکه چک های که وصول شده اند را نیز میخواهید ثبت کنید اگر چک پرداختی است مبلغ را به موجودی بانک صادر کننده چک اضافه کنید و اگر چک دریافتی است مبلغ را از جائی که می خواهید مبلغ به آن واریز شود کم کنید. تا پس از ورود به برنامه و اعلام وصول چک مبلغ کسر یا اضافه شود.
8- موجودی اجناس در زمان افتتاحیه به کدام انبار ارسال می شود ؟
کلیه موجودی اجناس که شما در زمان افتتاحیه در فرم موجودی اجناس وارد می کنید به انبارمرکزی یا انباری که سیستم به عنوان انبار فعال در نظر گرفته است وارد می شود. پس از ورود به برنامه در صورتیکه انبارهای دیگری دارید اجناس را با استفاده از فرم ارسال به سایر انبارها در منوی پرونده به انبار مورد نظر ارسال می کنید.
9- موجودی اجناس را در افتتاحیه چگونه وارد کنیم ؟
درفرم افتتاحیه با ورود به فرم موجودی اجناس ، تعداد اجناس موجود در انبار خود راوارد می کنید. توجه داشته باشید که مقدار اجناس براساس واحد شمارش اول یا واحدکوچکتر وارد می شود. قیمتی که در این قسمت وارد می کنید قیمتی است که خود شما کالارا خریداری کرده اید. قیمت خرید را دقیق وارد کنید زیرا ما به التفاوت قیمت خرید وفروش برای شما به عنوان سود در نظر گرفته می شود. موجودی کلیه اجناس خود را واردکنید و در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
10- فاکتورخریدی صادر کرده ایم بعد از ثبت فاکتور متوجه می شویم که چند ردیف از اجناس رااشتباه وارد کرده ایم برای حذف یا اصلاح این اشتباهات چه عملی انجام دهیم ؟
ابتدا از منوی گزارشات گزینه مشاهده فاکتورهای صادره (خرید و فروش) را انتخاب کنید. در قسمت نوع فاکتور ، فاکتور خرید را انتخاب کنید سپس فاکتور مورد نظر رابراساس یکی از گزینه های تاریخ ، توضیحات ، نام طرف حساب و ... پیدا کنید. فاکتورمورد نظر را انتخاب کرده و دکمه تصحیح را در پایین همین پنجره زده و سپس دکمه بله را بزنید یا ردیف خرید فاکتور را یادداشت کرده و از این منو خارج شوید. سپس فاکتور خریدی را باز کرده و کلید تصحیح را فشار دهید. ردیف خرید مورد نظر را واردکرده و کلید تأیید را فشار دهید. فاکتور مورد نظر به صورت کامل نشان داده می شود تصحیحات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که با تصحیح یک فاکتور قسمت مبالغ را حتماً دوباره وارد کنید.
11- برای حذف فاکتور خرید باید چه کاری انجام دهیم ؟
برای حذف یک فاکتور خرید ابتدا از منوی گزارشات مشاهده فاکتورهای صادره (خرید و فروش)را انتخاب کنید. در قسمت نوع فاکتور ، فاکتور خرید را انتخاب کنید سپس فاکتور موردنظر را براساس یکی از گزینه های تاریخ ، توضیحات ، نام طرف حساب و ... پیدا کنید. فاکتورمورد نظر را انتخاب کرده و دکمه حذف را در پایین همین پنجره زده سئوالی مبنی برحذف فاکتور خرید و کلیه اسناد پرسیده می شود با انتخاب گزینه بلی کلیه اطلاعات فاکتور و اسناد وابسته به آن حذف می شود. یا ردیف خرید فاکتور مورد نظر راپیدا کرده و این فرم را ببندید. فاکتور خریدی باز کرده و کلید حذف را فشار دهید.ردیف خرید را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. سئوالی مبنی بر حذف فاکتورخرید و کلیه اسناد پرسیده می شود با انتخاب گزینه بلی کلیه اطلاعات فاکتور و اسناد وابسته به آن حذف می شود.
12- در زمان فاکتور خرید متوجه می شویم که یکی از اجناس خود را تعریف نکرده ایم. برای تعریف جنس در این منو چگونه عمل کنیم ؟
نام و مدل جنس را در قسمت مربوطه وارد کنید و سپس کلید ثبت را فشار دهید. از شما پرسیده می شود که این جنس وجود ندارد آیا اطلاعات آن را ثبت می کنید کلید بلی رافشار دهید. مشخصات جنس را وارد کرده و کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات جنس فشاردهید سپس از فرم معرفی اجناس خارج شوید. در فاکتور خرید یکبار به قسمت نام فروشنده رفته و مجدداً به قسمت اجناس بگردید جنس مورد نظر به لیست اضافه شده است جنس را همراه با مقدار و قیمت ثبت کنید و کلیه ردیف های فاکتور را نیز وارد کنید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت فاکتور خرید فشار دهید.
13- فاکتورفروشی صادر کرده ایم پس از مدتی می خواهیم این فاکتور را به دلیل اشتباهات حذف کنیم از کدام منو می توان این عمل را انجام داد ؟
برای حذف یک فاکتور فروش ابتدا از منوی گزارشات مشاهده فاکتورهای صادره (خرید و فروش) را انتخاب کنید. در قسمت نوع فاکتور، فاکتور فروش را انتخاب کنید سپس فاکتور مورد نظر را براساس یکی از گزینه های تاریخ، توضیحات، نام طرف حساب و ... پیدا کنید. فاکتور مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه حذف را در پایین همین پنجره زده سئوالی مبنی برحذف فاکتور خرید و کلیه اسناد پرسیده می شود با انتخاب گزینه بلی کلیه اطلاعات فاکتور و اسناد وابسته به آن حذف می شود. یا فاکتور فروشی باز کرده و کلید حذف راانتخاب کنید. با وارد کردن شماره فاکتور سئوالی مبنی بر تأیید حذف از شما پرسیده می شود با انتخاب کلمه بلی فاکتور و تمام اسناد وابسته به آن حذف می شوند.
14- درصورتیکه در فاکتور فروش طرف حساب جزء لیست نباشد چگونه آن را تعریف کنیم ؟
درفاکتورهای خرید و فروش در صورتیکه طرف حساب ، جزء طرف حسابهای قبلی شما باشد آن را از لیست طرف حسابها انتخاب می کنید. حال اگر طرف حساب جدید باشد نام آن را در قسمت نام خریدار تایپ کنید با فشردن کلید Enter قسمت مانده حساب تبدیل به کلید برای تعریف طرف حساب می شود. در صورتیکه تسویه حساب فاکتور به صورت نقدی باشد لزومی ندارد که طرف حساب را برای سیستم معرفی کنید ولی با این کار فاکتور به حساب متفرقه ثبت می شود و در صورتحساب متفرقه قابل مشاهده است ولی در صورتیکه مبلغ فاکتور به صورت چک یا مانده در نظر گرفته شود باید طرف حساب را برای سیستم تعریف کنید. که با ورود به فرم مربوطه تمام قسمتها را برای معرفی طرف حساب تکمیل می کنید.
15- برای اجناس خود توضیحاتی در نظر گرفته ایم و می خواهیم این توضیحات در فاکتور چاپ شود.چگونه تنظیمات را انجام دهیم ؟
برای این امر زمانی که فاکتور را کامل وارد کردید و کلید تأیید را برای چاپ فاکتور فشاردادید. در کادری که برای تنظیمات چاپ باز می شود. در قسمت چاپگر، چاپگر خود را انتخاب کنید. در قسمت نوع کاغذ، گزینه سایر را انتخاب کنید و در قسمت عرض کاغذ براساس اینکه فاکتور را در چه سایزی می خواهید چاپ کنید عرض را وارد کنید توجه داشته باشید که عرض برحسب میلیمتر می باشد. سایر تنظیمات چاپ را انجام داده و کلید تأیید را فشار دهید.
16- برای رفتن به فاکتور موقتی که هنوز ثبت نکرده ایم چگونه عمل کنیم ؟
با وارد کردن هر فاکتور موقت تا زمانیکه فاکتور را ثبت نکرده اید لیست کلیه فاکتورهای موقت در کادر کنار فاکتور نمایش داده می شود.کلیدی که برای فاکتور موقت ثبت نشده در نظر گرفته شده براساس نام خریدار یا فروشنده ای است که شما برای فاکتور در نظرگرفته اید. برروی نام مورد نظر کلیک کنید تا فاکتور نمایش داده شود. جهت ثبت فاکتور قسمت مبالغ را تکمیل کرده و کلید تأیید را فشار دهید.
17- درصورتیکه موجودی اجناس در نرم افزار با موجودی انبار اصلی متفاوت باشد. برای پیدا کردن کسری یا اضافی به کدام قسمت مراجعه شود ؟
برای پیدا کردن این کسری باید از کلیه ورود و خروجهای این جنس گزارش تهیه شود تا مشخص شود که در کجا خروج اجناسی که در انبار کم است ثبت نشده است. برای این کار از منوی گزارشات ، گزینه گزارش انبار را انتخاب کنید. در قسمت انبار مشخص کنید که این جنس در چه انباری وجود داشته است. در قسمت نام و مدل، مشخصات جنس را وارد کنید. درقسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی را مشخص کنید و کلید مشاهده را فشار دهید. دراین فرم کلیه ورودها (خریدها) و کلیه خروج ها (فروش ها) همراه با تاریخ و شماره فاکتور نشان داده می شود.
18- چگونه می توان شکل فاکتور فروش را تغییر داد ؟
ازمنوی تنظیمات گزینه تنظیمات فاکتور را انتخاب کنید. در ردیف اول نام فروشگاه یا شرکت خود را درج نمائید. در ردیف دوم مشخصه ای از شرکت یا فروشگاه یا اگر آدرس سایت دارید، آدرس سایت خود را وارد نمائید. در قسمت تلفن، شماره تماس خود را وارد نمائید. در قسمت انتخاب آرم، در صورتیکه آرمی برای شرکت یا فروشگاه خود در نظرگرفته اید و این آرم در سیستم وجود دارد مسیر فایل را انتخاب نموده و کلید تأییدرا فشار دهید. توجه داشته باشید که پسوند فایل شما حتماً باید Bmp باشد. در صورتیکه هریک از قسمتهای قیمت واحد و مبلغ کل را غیر فعال کنید این ستون خالی و حذف می شود. در قسمت عنوان سایر مبالغ دریافتی عنوانی برای مبالغی که اضافه دریافت می کنید در نظر بگیرید که معمولاً همان سایر مبالغ دریافتی در نظر گرفته میشود. سایر قسمتها را در صورتیکه می خواهید نمایش داده شود تیک بزنید. در انتها پیامی برای آخر فاکتورهای خود در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که در این قسمت تنها شکل ظاهری فاکتور فروش خود را مشخص می کنید و فاکتوراصلی بعد از انجام عملیات فروش چاپ می شود.
19- دفترچه اقساطی برای یکی از مشتریان ثبت کرده ایم ، طرف حساب پس از مدتی می خواهد نصف اقساط را به صورت کلی پرداخت کند. برای دریافت و کسر سود چه عملی انجام دهیم ؟
ابتدا از قسمت دریافت اقساط آن اقساطی را که می خواهد پرداخت کند دریافت می کنیم. در حال حاضر صندوق شما به اندازه سود اضافه که از این اقساط دریافت کرده اید زیاد موجودی دارد. باید این مبلغ را از صندوق و سود فروش اقساطی کسر کنید. با استفاده از گزینه انتقال وجه از منوی حسابداری این عمل را انجام می دهیم. در قسمت مبلغ ، مبلغی که از سود باید کسر شود را وارد می کنیم. در قسمت شرح ذکر می کنیم برای کسرمبلغ سود فروش اقساطی، در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را سود فروش و تخفیف وحساب معین را سود فروش اقساطی و در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را موجودی های نقدی و حساب معین را صندوق قرار دهید.
با این روش به میزان مبلغ درج شده در قسمت مبلغ از سود فروش اقساطی و همچنین صندوق کسر خواهدشد.
20- مبلغی به عنوان کرایه از مشتریان دریافت می شود که می خواهیم این مبلغ به عنوان یکی از ردیف های فاکتور ثبت شود و در انتها این مبلغ تخفیف داده شود. چگونه این مبلغ را ثبت کنیم ؟
با استفاده از گزینه معرفی خدمات کرایه را تعریف می کنیم. در قسمت نام اسم کرایه را وارد کنید و در قسمت شرح توضیحی درباره کرایه تعریف شده ذکر کنید و در قسمت واحد، واحدی برای این کرایه در نظر بگیرید. در قسمت مبلغ ذکر کنید که بابت انجام این عمل چه مبلغی دریافت می کنید و در انتها کلید تأیید را فشار دهید. خدمات تعریف شده به عنوان یک جنس در نظر گرفته می شود با این تفاوت که از شما موجودی اجناس نمی خواهد.برای ثبت آن به عنوان یک ردیف از فاکتور آن را همانند یک جنس در فاکتور فروش ثبت کنید و در انتها مبلغ آن را به عنوان تخفیف از مبلغ کل کسر کنید.
21- فروشی به صورت اقساطی انجام داده ایم ولی طرف حساب مبلغ پیش قسط را به صورت چک (به تاریخ روز) به ما داده است. چگونه این چک را در سیستم ثبت کنیم ؟
کلیه ردیف های فاکتور فروش را ثبت کنید در انتها مبلغ پیش قسط را به عنوان مانده در نظربگیرید. پس از ثبت فاکتور فروش و دفترچه اقساط از منوی فروش خارج شوید. از منوی حسابداری گزینه دریافت چک را انتخاب کنید. مشخصات چک دریافتی از طرف حساب را وارد کنید و در قسمت شرح ذکر کنید بابت پیش قسط فاکتور فروش شماره ----- این چک رادریافت کرده اید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید. با ثبت این چک به اندازه مبلغ چک از بدهکاری طرف حساب کسر می شود.
22- درصورتیکه تعدادی از ردیفهای فاکتور با فاکتور دیگری مشابه است چگونه می توان ازاطلاعات آن فاکتوراستفاده کرد که دیگر نیازی به وارد کردن مجدد آن قسمت ها در فاکتور جدید نباشد ؟
با باز کردن فاکتور خرید یا فروش گزینه ای در سمت راست فاکتور با عنوان قرض از سایرفاکتورها وجود دارد. با استفاده از این گزینه می توانید ردیف های مورد نیاز خود را از فاکتور خرید یا فروش دیگر به این فاکتور انتقال دهید. لازم به ذکر است که کل فاکتوری که تعیین می کنید به این فاکتور انتقال داده می شود. ردیف هایی که لازم ندارید را با استفاده از دابل کلیک حذف کنید. توجه کنید که برای استفاده از این قابلیت حتما باید فاکتور جاری خالی باشد.
23-کالاهایی که در فروشگاه به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود ، را چگونه در سیستم ثبت کنیم
چون کالاهایی که به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود باید از انبار نیز کاسته شود.ابتدا از منوی حسابداری گزینه حساب معین(جدید) را انتخاب کرده و زیر گروه هزینه های جاری حسابی با عنوان ضایعات در نظر بگیرید سپس به قسمت سرفصل حساب ها رفته حساب معین تعریف شده را پیدا و پس از کلیک راست گزینه تبدیل به طرف حساب را زده وپس از باز شدن پنجره معرفی طرف حساب جدید حساب مورد نظر را به عنوان یک طرف حساب تعریف کنیم. سپس با استفاده از فاکتور فروش کلیه اجناس را به این طرف حساب بفروشید و مبلغ فاکتور را به عنوان مانده در نظر بگیرید.
با این روش اجناس که به عنوان ضایعات در فروشگاه وجود دارد از انبار کم می شود و مبلغ آن بابت هزینه در نظر گرفته می شود.
24- چکی رابه یکی از طرف حسابها پرداخت کرده ایم پس از ثبت چک متوجه می شویم که مبلغ چک رااشتباه وارد کرده ایم. چگونه مبلغ را تصحیح کنیم ؟
به قسمت چک و بانک بروید در این فرم چکهای پرداختی و در قسمت بعد کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ یک بازه زمانی مشخص کنید به صورتیکه تاریخ چک در این بازه زمانی وجود داشته باشد. دقت کنید که این تاریخ وصول چک باید در این بازه باشد نه تاریخی که شما پک را در سیستم ثبت کرده اید (تاریخ بر اساس تاریخ وصول است) چک مورد نظر را از لیست چکهای به نمایش در آمده انتخاب کنید. برروی چک کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. توجه داشته باشید برای تصحیح چک وضعیت چک حتماً باید موجود باشد. گزینه تصحیح چک را انتخاب کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید وکلید تأیید را فشار دهید.
25- چک یکی از مشتریان را به جای حساب خود به یکی از طرف حسابها داده ایم. این جا به جایی چک را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
از قسمت چک و بانک گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را با استفاده از شماره چک پیدا کنید. سپس در قسمت خریدار نام کسی که چک را به آن پرداخت کرده اید از لیست طرف حسابها انتخاب کرده و کلید تأیید را فشار دهید. چک از لیست چکهای قابل فروش حذف شده و به قسمت چک های فروخته شده انتقال می یابد. توجه داشته باشید برای این که چک مورد نظر در لیست چک های قابل وصول باشد در سیستم نباید وصول شده باشد و جز چک های موجود باشد.
26- برای مشاهده چکها به کدام قسمت مراجعه شود ؟
به قسمت چک و بانک بروید. مشخص کنید که می خواهید لیست چکهای پرداختی یا دریافتی رامشاهده کنید. درکادر بعد گزینه کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تاتاریخ بازه زمانی مشخص کنید که تاریخ وصول چکهایی که می خواهید نمایش داده شود جزءاین بازه باشد. سپس کلید تأیید را جهت مشاهده چکها فشار دهید. لیست چکها به نمایش در می آید در صورتیکه می خواهید چکهای مربوط به یک طرف حساب خاص را مشاهده کنید.در قسمت فیلتر نام طرف حساب را وارد کرده و کلید اعمال فیلتر را فشار دهید. کلیه چکهای مربوط به این طرف حساب به نمایش در می آید. در صورتیکه تنها می خواهید چک های پرداختی را مشاهده کنید از گزینه برگشت چک های پرداختی نیز می توانید برای مشاهده چک ها استفاده کنید.
27- چکی ازیکی از مشتریان دریافت کرده ایم. پس از مدتی طرف حساب مبلغ را به صورت نقد آورده وچک خود را پس می گیرد. چگونه مبلغ را به صندوق اضافه کرده و چک را به طرف حساب برگردانیم ؟
ابتدا به قسمت چک و بانک بروید گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را پیدا کردهو در قسمت نام خریدار ، نام همان طرف حسابی که چک را از آن دریافت کرده اید واردکنید و کلید تأیید را فشار دهید. با ثبت این سند طرف حساب به میزان مبلغ چک به شما بدهکار می شود. سپس از منوی حسابداری گزینه دریافت وجه را انتخاب کنید. حساب کل راگروه طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید(در صورتیکه طرف حسابهای خود را گروه بندی کردهاید در غیراینصورت گروه بدهکاران و بستانکاران را انتخاب کنید) و حساب معین را نام طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید. در قسمت مبلغ ، مبلغ را وارد کنید و شرح مورد نظررا تایپ کنید. در قسمت دریافتی در صورتیکه مبلغی را به آن تخفیف داده اید از مبلغ را کسر کرده و مبلغ دریافت شده را در این قسمت وارد کنید. در قسمت واریز به مشخص کنید که مبلغ به چه حسابی واریز شود در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشاردهید.
28-درصورتیکه بخواهیم مشخصات چک پرداختی به صورت پرینت برروی آن چاپ شود از کدام قسمت استفاده کنیم ؟
ازمنوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات حسابهای بانکی را انتخاب کنید. بانکی که میخواهید چک آن چاپ شود را از لیست انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات چاپ چک، کلیه فاصله های ارقام و سایر اطلاعاتی که برروی چک وجود دارد را ثبت کنید. توجه داشته باشید که این اندازه ها برحسب میلیمتر می باشد. در پایان کلید ثبت دائم را برایثبت اطلاعات فشار دهید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید هر قسمت در جای درست خود چاپ می شود ابتدا کاغذی با ابعاد چک بریده و در چاپگر قرار دهید سپس به قسمت چک و بانک رفته چک مورد نظر را مشاهده و با کلیک راست بر روی چک مورد نظر و انتخاب گزینه چاپ چک نمونه ای از چک را چاپ کنید ، سپس در صورتیکه فاصله ها تنظیم بود چک اصلی خود راچاپ کنید.
29- یکی ازطرف حسابها مبلغی از ما بستانکار بوده است. حال می خواهیم از حساب دو مشتری که به ما بدهکار بوده اند این مبلغ را پرداخت کنیم. این انتقال وجه را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
ازمنوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ بدهکاری یکی از طرف حسابهارا وارد کرده و در قسمت شرح ذکرکنید که این مبلغ بابت چه چیزی جا به جا می شود.سپس در قسمت دریافت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بستانکار انتخاب کرده و درقسمت حساب معین اسم طرف حساب را انتخاب کنید. در قسمت پرداخت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و حساب معین را طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید. همین کار را برای طرف حساب دیگر نیز انجام دهید.
با این روش از بدهکاری دو طرف حساب کم و از بستانکاری طرف حساب دیگر نیز کسر می شود.
30- مبلغ یاز خود پرداز برداشت کرده ایم می خواهیم این مبلغ از بانک کسر شده و بابت هزینه هاثبت شود. این پرداخت را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
درمنوی حسابداری گزینه چک و بانک را انتخاب کرده و از زیر منوهای به نمایش در آمدهگزینه پرداخت هزینه از بانک (خودپرداز) را انتخاب کنید.
برای سهولت کار می توانید از کلید میانبری که در بالای صفحه برای انجام امور بانک در نظرگرفته شده کلیک کنید و گزینه مورد نظر را از این لیست انتخاب نمائید.