ادامه بخش اول سوالات متدوال در نرم افزار حسابداری بازرگانی وینا نگارش 5.7
31- اگر صندوق سیستم کمتر از صندوق فروشگاه باشد این کسر صندوق را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
برای این امر ابتدا از طریق منوی حسابداری گزینه حساب جدید (معین) را انتخاب کنید و زیر گروه حساب سود فروش و تخفیف حسابی با عنوان کسر و اضافه صندوق تعریف کنید و کلید تأیید را فشار دهید. برای ثبت کسر صندوق ابتدا از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ را در قسمت مورد نظر وارد کنید و شرح دهید که این مبلغ بابت چه چیزی ثبت می شود. در قسمت دریافت کننده حساب کل را موجودیهای نقدی و حساب معین را صندوق قرار دهید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را سود فروش و تخفیف و حساب معین را کسر و اضافه صندوق در نظر بگیرید.
32- هزینه های مختلف را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
برای ثبت هزینه ها در سیستم هم می توانید از منوی پرداخت وجه استفاده کنید و هم می توانید از گزینه هایی که برای این منظور در منوی چک و بانک و امور نقدی در نظر گرفته شده است استفاده کنید. که با استفاده از این منوها هم می توانید مبلغ هزینه را به صورت چک یا از طریق خودپرداز از بانک پرداخت کنید یا هزینه پرداختی را از مبلغ صندوق فعال کسر کنید. به صورت پیش فرض هزینه هایی در نظر گرفته شده است در صورتیکه هزینه مورد نظر در این لیست وجود ندارد. ابتدا از منوی حسابداری حساب جدید(معین) هزینه مورد نظر را تعریف کنید. سپس در صورتیکه می خواهید از فرم پرداخت وجه استفاده کنید، در قسمت مبلغ، مبلغی که باید پرداخت شود را وارد کنید. در قسمت شرح توضیحات لازم را وارد کنید. در قسمت پرداخت شده در صورتیکه مبلغی را تخفیف گرفته اید از مبلغ کسر کرده و در این قسمت وارد کنید. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را هزینه های جاری و حساب معین را هزینه مورد نظر انتخاب کنید. در قسمت برداشت از مشخص کنید مبلغی که برای این هزینه پرداخت شده از کجا برداشت شده است. در صورتیکه مبلغ را از بانک برداشته اید باید شماره چک و تاریخ را نیز وارد کنید.
33- حواله ای ارسال کرده ایم و مبلغ آن را از بانک پرداخت کرده ایم. ولی این مبلغ از بانک کسر نشده است ؟
با ارسال حواله در صورتیکه مبلغ حواله را از بانک پرداخت کرده اید باید شماره چک و تاریخ را نیز وارد کنید. پس از ثبت کلیه مراحل ارسال حواله و ثبت آن باید از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. گزینه چکهای پرداختی، کلیه چک ها و بازه زمانی را مشخص کنید. چک مورد نظر را پیدا کرده و آن را وصول کنید. با وصول چک به اندازه مبلغ چک یا حواله از بانک شما کسر می شود.
34- سرمایه داری به شرکت اضافه شده است می خواهیم مبلغ سرمایه آن را به صندوق و سرمایه اولیه اضافه کنیم ؟
ابتدا از منوی اطلاعات گزینه طرف حساب جدید را انتخاب کنید. کلیه مشخصات سرمایه دار جدید را وارد کرده و در قسمت از گروه گروهی با عنوان سرمایه داران تعریف کرده و این طرف حساب را زیر گروه آن قرار داده و کلید تأیید را فشار دهید. سپس از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه یا دریافت وجه را انتخاب کنید. مبلغ را در قسمت مبلغ وارد کنید و در قسمت شرح ذکر کنید که مبلغ برای اضافه شدن سرمایه به صندوق اضافه می شود. در قسمت پرداخت کننده حساب کل را سرمایه داران و حساب معین را شخص مورد نظر قرار دهید. در صورتیکه از فرم انتقال وجه می کنید در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را موجودی های نقد و بانک و حساب معین را صندوق انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید. در صورتیکه از فرم دریافت وجه استفاده می کنید در قسمت واریز به صندوق را انتخاب کنید. با این عمل مبلغ به صندوق شما اضافه می شود. حال برای اضافه کردن مبلغ به سرمایه و صفر کردن حساب سرمایه دار جدید از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ را وارد کرده و در قسمت شرح ذکر کنید که این مبلغ برای اضافه شدن به سرمایه است. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را سرمایه داران و حساب معین را شخص مورد نظر قرار دهید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را سرمایه و حساب معین را کاهش و افزایش سرمایه قرار دهید و کلید تأیید را فشار دهید.
35- می خواهیم حسابی با عنوان تنخواه در نظر بگیریم و هزینه های خود را از آن پرداخت کنیم ؟
از منوی حسابداری گزینه شماره حساب جدید (معین) را انتخاب کنید. حساب کل را موجودیهای نقد و بانک انتخاب کنید. در قسمت عنوان کلمه تنخواه را تایپ کنید و برای ثبت حساب معین جدید کلید تأیید را فشار دهید. اکنون می توانید با استفاده از منوی امور نقدی و استفاده از گزینه انتقال از صندوق به صندوق روزانه مبلغی را به تنخواه پرداخت کنید و سپس با استفاده از گزینه پرداخت وجه مبالغی که بابت هزینه پرداخت می شود را از تنخواه برداشت کنید. برای این امر مبلغ را در قسمت مربوطه وارد کنید. شرح لازم را نیز وارد کنید حساب کل و معین دریافت کننده را هزینه های جاری و هزینه مورد نظر قرار دهید و در قسمت برداشت از حساب تنخواه را انتخاب کنید.
همچنین می توانید برای سهولت کار از منوی حسابداری زیر گروه معرفی حسابهای جدید گزینه صندوق جدید را انتخاب کنید که در این صورت تنها کافی است عنوان حساب (تنخواه) را وارد کنید.
36- در صورتیکه وامی دریافت کرده باشیم برای ثبت این وام و کلیه اعمال مربوط به آن در سیستم به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
با استفاده از گزینه وام در منوی حسابداری می توانید کلیه اعمال مربوط به وام خود را انجام دهید. بدین ترتیب که با استفاده از کلید وام جدید وام دریافتی خود به همراه نرخ سود ، تعداد اقساط و ... را در سیستم ثبت نمائید. برای ثبت اقساط وام و تسویه وام یا اصلاح و حذف وام نیز می توانید از این فرم استفاده کنید.
37- دارائیهای ثابت خود را چگونه در سیستم ثبت نمائیم ؟
برای ثبت دارائیهای ثابت از گزینه ای که برای این منظور در منوی حسابداری وجود دارد استفاده کنید. کلیه دارائیهای ثابت خود را در سیستم ثبت کرده و برای هرگونه تغییرات ، افزایش مبلغ دارائی و ... از گزینه مورد نظر استفاده کنید.
38- جهت ثبت اسنادی که بابت ضمانت دریافت یا پرداخت می کنیم از کدام گزینه استفاده کنیم ؟
با استفاده از گزینه اسناد ضمانتی در منوی حسابداری می توانید کلیه اسناد و چکهایی که بابت ضمانت دریافت یا پرداخت کرده اید در سیستم ثبت نمائید و همچنین تاریخ برگشت آن را نیز وارد کنید.
39- بعضی از اجناس در انبار وجود دارد ولی در لیست اجناس نشان داده نمی شود ؟
در صورتیکه جنس را حذف ظاهری کرده باشید این مشکل وجود دارد. برای رفع این مشکل از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات اجناس را انتخاب کنید. به قسمت اجناس حذف شده بروید ، جنس مورد نظر را از لیست انتخاب کرده و برروی آن کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. گزینه انصرف از حذف ظاهری را انتخاب کنید و در انتها جهت ثبت اطلاعات کلید ثبت دائم را فشار دهید.
40- می خواهیم یکی از اشخاص تعریف شده در دفترچه تلفن را حذف کنیم سیستم این اجازه را نمی دهد ؟
در صورتیکه که شخص مورد نظر در یکی از فرم های برنامه مانند طرف حساب ها ، پرسنل و ... معرفی شده باشد امکان حذف این شخص وجود ندارد.
41- برای معرفی پرسنل خود به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
از منوی پرسنل گزینه ورود مشخصات را انتخاب نمائید. کلیه مشخصات پرسنل خود شامل نام ، نام خانوادگی و ... را وارد نمائید. در قسمت 'سمت' مشخص کنید که پرسنل در فروشگاه یا شرکت شما چه سمت یا شغلی را به عهده دارد. میزان تحصیلات را نیز انتخاب کنید. در قسمت حقوق پایه ، حقوقی که برای پرسنل در نظر گرفته اید را بدون کسر یا اضافه ذکر کنید. (مبلغ بیمه و مالیات بعداً در قسمت پرداخت حقوق از این مبلغ کسر می شود.) آدرس و محل سکونت یا آدرسی از پرسنل را نیز وارد کرده و در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
توجه داشته باشید که شماره پرسنل از هزار (1000) شروع می شود و با تعریف هر پرسنل یکی به این واحد اضافه می شود.
42- برای اینکه فیش های حقوقی پرسنل در سیستم ثبت شود به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
ابتدا در منوی پرسنل با استفاده از گزینه ورود مشخصات ، مشخصات پرسنل خود را ثبت کنید. سپس از منوی پرسنل گزینه پرداخت حقوق را انتخاب کنید. در قسمت شماره پرسنلی ، شماره پرسنل را وارد کرده یا برای جستجوی پرسنل مورد نظر کلید space را فشار دهید. در قسمت حقوق ماه مشخص کنید که حقوق چه ماهی پرداخت می شود که به صورت پیش فرض ماه جاری انتخاب شده است. تاریخ پرداخت حقوق را نیز وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید. قسمت حقوق پایه براساس مبلغی که در زمان معرفی پرسنل وارد کرده اید خورده می شود و قابل تغییر دادن نیست. بقیه قسمتها را نیز تکمیل کنید. در قسمت توضیحات ، توضیحی اگر بابت کسریها و اضافه می خواهید درج کنید. در قسمت برداشت از مشخص کنید که مبلغ از کجا پرداخت می شود در صورتیکه بانک را انتخاب کنید باید شماره چک و تاریخ را نیز وارد کنید.
43- در هنگام افتتاحیه یکی از طرف حسابها را به جای بستانکار اشتباهاً بدهکار وارد کرده ایم. چگونه این حساب را تصحیح کنیم ؟
ابتدا از طریق فرم وارد نمودن طلب از قبل مشتریان که در منوی حسابداری زیر گروه حسابهای افتتاحیه وجود دارد این اشتباه را تصحیح می کنیم. بدین صورت که وارد این فرم شده مبلغی را که در افتتاحیه شخص را بدهکار کرده ایم وارد کنید و طرف حساب را انتخاب کرده و کلید تایید را بزنید با این کار حساب طرف حساب شما صفر می شود. سپس با استفاده از فرم وارد نمودن طلب از قبل مشتریان که در منوی حسابداری زیر گروه حسابهای افتتاحیه وجود دارد میزان بستانکاری طرف حساب را وارد نمائید.
44- چگونه می توان سرمایه اولیه را صفر کرد ؟
تنها روش برای صفر کردن افتتاحیه بازیابی فایل EmptyDB از مسیر نصب برنامه می باشد.
45- در صورتیکه در شرکت یا فروشگاه خود چندین شریک داشته باشیم و بخواهیم مشخص کنیم که هر شخص چه مقدار سرمایه گذاشته است از کدام قسمت استفاده کنیم ؟
ابتدا در منوی افتتاحیه و سایر فرم ها میزان کل سرمایه اولیه را مشخص کنید. سپس با استفاده از گزینه تقسیم سرمایه در منوی حسابداری می توانید سرمایه خود را تقسیم کنید. لازم به ذکر است ابتدا زیر منوی حساب سرمایه نام شرکاء خود را وارد کنید. سپس با استفاده از فرم تقسیم سرمایه میزان سرمایه هر شخص را وارد کنید و در انتها حساب سرمایه اولیه را بدهکار کنید. با این روش مشخص می شود که هر شخص چه میزان سرمایه در شرکت یا فروشگاه دارد.
46- میزان بدهکاری (مانده حساب) یکی از طرف حسابها را در زمان افتتاحیه وارد نکرده ایم پس از ورود به برنامه چگونه می توان این بدهکاری وارد کنیم ؟
برای ثبت بدهکاریهای زمان افتتاحیه از منوی حسابداری گزینه حسابهای افتتاحیه، گزینه وارد نمودن بدهی از قبل مشتریان را انتخاب کنید. میزان بدهی شخص را در قسمت مبلغ نوشته و شرح لازم را تایپ کنید. در قسمت طرف حساب نام طرف حساب مربوطه را از لیست انتخاب کرده و کلید تأیید را فشار دهید.
47- در هنگام افتتاحیه موجودی اجناس خود را به سیستم نداده ایم. پس از ورود به برنامه چگونه می توان اجناس را به انبار و سرمایه اضافه کرد ؟
با ورود به منو اطلاعات ، افتتاحیه ، موجودی اجناس در زمان افتتاحیه، موجودی و قیمت خرید اجناس را وارد کنید.
48- اگر در هنگام افتتاحیه موجودی کالا را زیاد یا کم داده باشیم. در برنامه چگونه موجودی را تصحیح کنیم ؟
با ورود به منو اطلاعات ، افتتاحه ، موجودی اجناس در زمان افتتاحیه ، موجودی و قیمت خرید اجناس را تصحیح کنید.
49- سندی را اشتباه وارد کرده ایم و با زدن این سند موجودی صندوق درست کار نمی کند. چگونه این سند را حذف یا اصلاح کنیم ؟
به دو روش می توان این مشکل را حل کرده با استفاده از منوی گزارشات ، گزینه اسناد حسابداری سند مورد نظر را پیدا کنید. برروی سند کلید سمت راست ماوس را فشار دهید.
- گزینه سند معکوس را انتخاب کنید. با استفاده از این گزینه سندی عکس سند خورده شده ثبت می شود و عمل انجام شده که باعث اشتباه در موجودی صندوق شده است را خنثی می کند.
- گزینه حذف سند را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه سند مورد نظر حذف شده و سیستم به وضعیتی قبل از ثبت سند می رسد و موجودی صندوق اصلاح می شود.
50- برای دیدن صورتحساب یکی از طرف حسابها در تاریخ خاص به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
1- ازمنوی گزارشات ، قسمت گزارشات حسابداری گزینه صورتحساب افراد را انتخاب کنید. نام طرف حساب را از لیست انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی مورد نظر را وارد کنید و کلید مشاهده را فشار دهید. کلیه صورتحساب شخص در تاریخ مشخص شده را نشان می دهد و در انتها میزان بدهکاری و گردش از قبل را نیز نمایش می دهد.
2- از طریق کلید میانبر بالای صفحه گزینه صورتحساب را انتخاب کرده و مراحل فوق را انجام دهید.
51- چگونه می توان اطلاعات یکی از طرف حسابها را تغییر داد ؟
به عنوان مثال آدرس و شماره تماس یکی از طرف حسابها تغییر کرده و شما می خواهید این تغییرات را در سیستم ثبت کنید. از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات طرف حسابها را انتخاب کنید. طرف حساب مورد نظر را پیدا کرده تا مشخصات آن در کادر پائین قرار گیرد. اطلاعات مورد نظر را تغییر داده و کلید ثبت دائم را فشار دهید. توجه داشته باشید در صورت اعمال تغییرات و ثبت آن این اطلاعات در کلیه اسنادی که تاکنون برای این طرف حساب صادر شده است تغییر می کند. پس در صورتیکه می خواهید اسناد قبل به همان شکل باقی بماند از گزینه تغییرات استفاده نکنید.
52- چگونه می توان اطلاعات اجناس را تغییر داد ؟
می خواهید نام یا مدل یک جنس را تغییر برای این امر از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات اجناس را انتخاب کنید. جنس را از لیست اجناس انتخاب کنید. تا اطلاعات آن در کادر پائین قرار گیرد. تغییرات لازم را اعمال کرده و کلید ثبت دائم را فشار دهید. توجه داشته باشید با انجام تغییرات این تغییرات در کلیه اسنادی که تاکنون برای این جنس صادر شده است اعمال می شود.
53- چگونه می توان کد حسابهای کل، معین یا تفضیلی را تغییر داد ؟
برای تغییر کد حسابها کل، معین یا تفضیلی و همچنین تغییر اطلاعات این حسابها از منوی اطلاعات گزینه کد حسابهای کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید. در این قسمت هر حساب کل یا معین یا تفضیلی که می خواهید تغییر دهید را انتخاب کرده و برروی آن دابل کلیک کنید تا آبی رنگ شود. هر تغییری که می خواهید اعمال کرده و کلید ثبت تغییرات را فشار دهید. در این قسمت می توان از کلیه حسابهای کل یا معین و تفضیلی پرینت گرفت.
54- برای حذف یک طرف حساب از لیست طرف حسابها به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
در صورتیکه بخواهید طرف حسابی را حذف کنید باید برای این طرف حساب تاکنون هیچ سندی یا فاکتوری ثبت نکرده باشید. برای این کار ابتدا از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات طرف حسابها را انتخاب کنید. طرف حساب مورد نظر را از لیست انتخاب کرده و برروی آن کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. در صورتیکه قابلیت حذف این طرف حساب وجود داشته باشد. گزینه حذف فعال است گزینه حذف را برای این طرف حساب انتخاب کنید.
55- چگونه می توان یک جنس را از لیست اجناس حذف یا از حذف آن انصراف داد ؟
از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات اجناس را انتخاب کنید. جنس مورد نظر را از لیست انتخاب کرده و کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. در صورتیکه موجودی این جنس صفر باشد. گزینه حذف ظاهری را انتخاب کنید تا جنس از لیست اجناس حذف شود. در صورتیکه بخواهید لیست اجناس حذف شده را نیز مشاهده کنید در زیر لیست به نمایش در آمده گزینه اجناس حذف شده را انتخاب کنید در صورتیکه بخواهید از حذف جنس انصراف دهید برروی جنس مورد نظر کلید سمت راست ماوس را فشار دهید و گزینه انصراف از حذف ظاهری را انتخاب کنید.
56- می خواهیم انبار جدیدی به لیست انبارهای خود اضافه کرده و کلیه خریدهای خود را به آن وارد کنیم ؟
از منوی اطلاعات گزینه انبار جدید را انتخاب کنید. نام انبار را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. توجه داشته باشید در صورتیکه انباری برای سیستم تعریف کنید دیگر قابلیت حذف این انبار وجود ندارد. برای ورود کلیه اجناس خریداری شده به این انبار، ابتدا در منوی پرونده گزینه انبار فعال را انتخاب کنید. سپس فاکتور خرید را صادر کنید. توجه داشته باشید در صورتیکه بخواهید فروش از انبار دیگری انجام شود حتماً قبل از صدور فاکتور فروش انبار فعال را تغییر دهید.
57- در صورتیکه بخواهیم اجناس را از انبار خرید به انبار فروش روزانه انتقال دهیم از چه منویی استفاده کنیم ؟
قبل از ثبت فاکتور خرید انبار خرید را به عنوان انبار فعال در نظر بگیرید تا کلیه خریدها به این انبار اضافه شود. برای ارسال اجناس از این انبار به انبار فروش ابتدا انبار خرید را از طریق منوی پرونده گزینه انبار فعال به عنوان انبار فعال در نظر بگیرید. سپس از منوی پرونده گزینه ارسال به سایر انبارها را انتخاب کنید. در قسمت نام جنس و مدل، جنسی که می خواهید ارسال شود را انتخاب کنید در قسمت مقدار نیز تعداد را وارد کنید و کلید ثبت را فشار دهید. کلیه اجناس را به همین ترتیب وارد کنید. در قسمت ارسال به مشخص کنید که این اجناس به کدام انبار فرستاده شود و کلید تأیید را فشار دهید. سپس برای اینکه فروش از انبار فروش کم شود. انبار فروش را به عنوان انبار فعال در نظر بگیرید.
58- برای دیدن صورتحساب سود و زیان به کدام قسمت مراجعه شود ؟
از منوی گزارشات، گزارشات حسابداری گزینه ترازنامه و صورتحساب سود و زیان را انتخاب کنید. این فرم کلیه دارائی و سرمایه شما را در قسمت ترازنامه و کلیه سودها و هزینه های شما را در قسمت سود و زیان برای شما نمایش می دهد. در صورتیکه سود بدهکار باشد یعنی شما زیان داشته اید و در صورتیکه سود بستانکار باشد یعنی سود داشته اید.
59- برای دیدن سود بر اساس یک جنس یا یک طرف حساب خاص یا فاکتور های خاص به کدام قسمت مراجعه شود ؟
برای این کار به منو گزارشات و گزینه شاخص کالا و گزارشات ویژه سود و زیان رفته و گزارش مربوطه را بر اساس هر کدام از آیتم های مورد نیاز و در تاریخ ها مشخص مشاهده کنید.
60- برای مشاهده سود یک گروه خاص از اجناس به کدام قسمت مراجعه شود ؟
از منوی گزارشات گزینه میزان فروش اجناس را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ یازه زمانی مورد نظر را وارد کنید و کلید مشاهده را فشار دهید برای مشاهده سود یک گروه خاص از اجناس برروی کلید انتخاب گروه کلیک کنید و گروه مورد نظر را انتخاب کرده و کلید تأیید را فشار دهید.
61- در صورتیکه بخواهیم موجودی ریالی یک گروه خاص از اجناس را مشاهده کنیم از کدام قسمت استفاده شود ؟
از منوی گزارشات، گزینه موجودی ریالی انبار را انتخاب کنید. در قسمت اول مشخص کنید که انبار فعال یا کلیه انبارها به نمایش در آید. برای دیدن موجودی ریالی یک گروه خاص از اجناس برروی کلید انتخاب گروه کلیک کرده، گروه مورد نظر را انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید تا موجودی ریالی این گروه خاص نمایش داده شود.
62- در صورتیکه بخواهیم کاربر جدیدی با سطح دسترسی محدود برای سیستم معرفی کنیم به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
از منوی کاربر، گزینه کاربر جدید را انتخاب کنید. در قسمت نام و نام خانوادگی مشخصات کاربری که می خواهد با سیستم کار کند را وارد کنید. در قسمت نام اپراتوری نامی که شخص می خواهد با آن وارد سیستم شود را وارد کنید. در قسمت سطح دسترسی مشخص کنید که شخص با چه دسترسی یا سمتی قرار است کار کند. کلمه رمز را نیز وارد کنید و در انتها کلید تأیید را فشار دهید. سپس از منوی کاربر گزینه تعیین سطح دسترسی را انتخاب کنید. حال در منو کاربری در قسمت تعیین سطح دسترسی، دسترسی که برای کاربر جدید در نظر گرفته اید را انتخاب کنید. تیک هر قسمتی که می خواهید کاربر به آن دسترسی نداشته باشد را بردارید و در انتها کلید ثبت را فشار دهید.
63- هزینه ای را اشتباه وارد کرده ایم چگونه این اشتباه را تصحیح کنیم ؟
برای تصحیح این اشتباه می توانید سند مربوط به این هزینه را حذف یا تصحیح کنید. برای این امر ابتدا از منوی گزارشات، گزارشات حسابداری گزینه اسناد حسابداری را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی مورد نظر را وارد نمائید. سند مورد نظر را پیدا کرده و برروی آن کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. در صورتیکه گزینه تصحیح را انتخاب کنید باید طرف بدهکار و بستانکار سند را تصحیح کنید و در صورتیکه گزینه حذف را انتخاب کنید سند به صورت کامل حذف می شود و باید مجدد هزینه مربوطه را وارد کنید.
64- برای دیدن قیمت خرید یک کالا در تاریخ خاص به کدام قسمت مراجعه شود ؟
از منوی گزارشات گزینه گزارش خرید و فروش را انتخاب کنید. نام جنس و مدل را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی مورد نظر را وارد کنید و کلید مشاهده را فشار دهید. در قسمت مرتب سازی مشخص کنید که لیست براساس چه گزینه ای مرتب شود. در کادر پائین نیز مشخص کنید که تنها فاکتورهای خرید ، فروش یا کلیه فاکتورها نمایش داده شود. در پایان مقدار خرید، مبلغ و سایر گزارشات نشان داده می شود که می توان از این لیست پرینت تهیه کرد. همچنین می توان این گزارش را به صورت نموداری نیز مشاهده کرد.
65- کاربری برای سیستم تعریف کرده ایم ولی این کاربر نمی تواند فروش انجام دهد(یعنی کلیه موجودیها صفر است در صورتیکه انبار موجودی دارد) ؟
زمانی که کاربر را برای سیستم تعریف کرده اید به آن سطح دسترسی انبار نداده اید. برای این کار با کاربر ارشد (یا مدیر) وارد سیستم شوید. در منوی کاربر گزینه سطح دسترسی انبارها را انتخاب نمائید. سطح دسترسی کاربر را انتخاب کرده انبارهایی که می خواهید دسترسی داشته باشد را از کادر سمت راست انتخاب و به کادر سمت چپ اضافه کنید. سپس کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید. اکنون اگر تغییر کاربر دهید و با کاربر مورد نظر وارد سیستم شوید این کاربر کلیه اعمال فروش را می تواند انجام دهد.
66- چگونه می توان قبل از چاپ فاکتور یا سایر اطلاعات پیش نمایشی از آن را مشاهده کرد ؟
از منوی تنظیمات گزینه مشاهده پیش نمایش قبل از چاپ اطلاعات را تیک بزنید. به این ترتیب قبل از چاپ هرگونه اطلاعاتی ابتدا پیش نمایشی از اطاعات را مشاهده و منتظر دستور چاپ می شود.
67- برای دیدن دفتر روزنامه به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
از منوی گزارشات، گزارشات حسابداری گزینه وضعیت گردش کلیه حسابها را انتخاب نمائید. در این قسمت می توانید گردش حسابهای خود را از طریق بازه زمانی یا براساس شماره سند مشاهده کنید. با تعیین تاریخ در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ کلیه گردش حساب در این تاریخ نمایش داده می شود. با تعیین شماره سند وضعیت گردش حسابها بین این دو شماره سند نمایش داده می شود. که این گزارش را می توان به صورت نموداری نیز مشاهده کرد. در صورت نیاز می توانید از این گزارش پرینت تهیه کنید.
68- برای دیدن دفتر کل به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
از منوی گزارشات، گزارشات حسابداری گزینه وضعیت گردش یک حساب کل را انتخاب نمائید. در قسمت حساب کل، حساب مورد نظر را از لیست انتخاب نمائید و در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی را مشخص کنید با فشردن کلید مشاهده کلیه گزارشات مربوط به این حساب همراه با گردش از قبل برای شما نمایش داده می شود. که می توانید از این گزارش پرینت تهیه کرده یا آن را به صورت نموداری مشاهده کنید.
69- جنسی از یکی از طرف حسابها خریده ایم و این جنس را همان زمان به شخص دیگری فروخته ایم. این جنس در لیست اجناس وجود ندارد و ما نمی خواهیم آن را تعریف کنیم. چگونه این خرید و فروش را ثبت کنیم ؟
در صورتیکه بابت این معامله مبلغی دریافت نکرده اید و طرف حساب خریدار بدهکار می شود سند بدین صورت در سیستم ثبت می کنید. از منوی حسابداری گزینه صدور سند حسابداری را انتخاب نمائید. ابتدا طرف بدهکار را وارد نمائید. حساب کل را بدهکاران و بستانکاران یا گروهی که برای طرف حساب خریدار در نظر گرفته اید انتخاب کنید. در قسمت حساب معین اسم شخص را از لیست طرف حسابها انتخاب کنید. در قسمت بدهکار مبلغی که جنس را فروخته اید وارد نمائید و طرف بستانکار را صفر قرار دهید. در قسمت شرح توضیحاتی برای این سند ثبت کنید که در دسترسی های بعدی به شما کمک کند و کلید ثبت را برای ثبت طرف بدهکار فشار دهید. سپس برای ثبت طرف بستانکار حساب کل را بدهکاران و بستانکاران یا گروهی که برای طرف حساب بستانکار در نظر گرفته اید انتخاب کنید. در قسمت حساب معین اسم شخص را انتخاب کنید. طرف بدهکار را صفر و در قسمت بستانکار مبلغی که جنس را خریده اید وارد کنید. در قسمت شرح نیز توضیحات لازم را وارد و کلید ثبت را فشار دهید. برای تراز کردن سند باید ما به التفاوت خرید و فروش یعنی طرف بدهکار و بستانکار را به حساب سود فروش واریز نمائید. برای این کار حساب کل را سود فروش و تخفیف و حساب معین را سود فروش قرار دهید. طرف بدهکار را صفر و در قسمت بستانکار ما به التفاوت قیمت خرید و فروش را وارد نمائید. و کلید ثبت را فشار دهید در انتها کلید تأیید را جهت ثبت سند فشار دهید.
70- چگونه می توان سود فروش یک فاکتور را مشاهده کرد ؟
از منوی گزارشات گزینه ریز سود فاکتور را انتخاب کرده در پنجره ظاهر شده شماره فاکتور فروش مورد نظر را وارد کنید و دکمه مشاهده را بزنید.
71- با کاربر ارشد وارد برنامه شده ایم ولی کلیه منوهای برنامه غیر فعال است ؟
در صورتیکه منوی گزارشات و پشتیبانی فعال باشد شما در قسمت پشتیبانی گزینه مشاهده نسخه پشتیبان را فعال کرده اید. زمانی که این گزینه تیک خورده است با ورود به برنامه به شما اعلام می شود که برنامه در حال استفاده از اطلاعات پشتیبان است. پس از ورود به برنامه در منوی پشتیبانی تیک گزینه مشاهده نسخه پشتیبان را برداشته و مجدد وارد برنامه شوید. کلیه منوهای برنامه فعال است و شما می توانید از برنامه استفاده کنید.
72- در صورتیکه بخواهیم هر کاربر با صندوق مربوط به خود وارد سیستم شود و دسترسی به تغییر صندوق نداشته باشد چگونه عمل می کنیم ؟
ابتدا در قسمت حساب معین(جدید) از منوی حسابداری زیر گروه حساب موجودیهای نقدی، صندوق هر کاربر را تعریف نمائید. سپس برای اینکه هر کاربر با صندوق خود فروش انجام دهد. ابتدا با کاربر مورد نظر وارد سیستم شوید. صندوق آن کاربر را فعال کرده و سپس از برنامه خارج شوید. برای اینکه کاربران قابلیت تغییر صندوق را نداشته باشند با کاربر ارشد وارد سیستم شوید و در قسمت تعیین سطح دسترسی تیک تعیین صندوق فعال را بردارید تا برای کاربران این قسمت غیر فعال شود.
73- چگونه می توان با استفاده از برنامه نسخه پشتیبان را بازیابی کرد ؟
با استفاده از گزینه بازیابی نسخه پشتیبان از منوی پشتیبانی و دادن مسیر نسخه پشتیبان می توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. ولی توجه داشته باشید با بازگرداندن اطلاعات پشتیبان اطلاعات سیستم براساس زمانی می شود که این نسخه تهیه شده و اطلاعات جاری سیستم از بین می رود.