گرفتن حافظه مالیاتی یکی از چالش های مهم پیش رو برای مودیان مالیاتی است. مودیان برای ارسال صورتحساب می بایست گواهی امضای الکترونیک دریافت نمایند. در این مطلب نحوه ثبت درخواست گواهی امضای الکترونیک را توضیح می دهیم.
مراحل دریافت گواهی امضای الکترونیک برای اشخاص حقوقی
ابتدا می بایست وارد سامانه مرکز میانی عام به نشانی www.gica.ir/portal شوید و در این سامانه ثبت نام کنید.
پس از تکمیل اطلاعات و ثبت نام در سایت می توانید از طریق ورود کاربران دفاتر ثبت نام و متقاضیان گواهی الکترونیکی "www.gica.ir/totalca" وارد سامانه شوید. اطلاعات ورود خود را تکمیل نمایید و سپس روی گزینه ورود کلیک کنید.
در این قسمت )برای تکمیل (CSR با توجه به توضیحات داده شده در انتهای همین مطلب یک فایل CSR از اطلاعات شرکت خود ایجاد کنید و سپس فایل ایجاد شده را با notepadباز کنید و اطلاعات آن را در قسمتCSR کپی کنید و سپس دکمه بررسی درخواست را بزنید چنانچه وضعیت همه مشخصات سبز است و اطلاعات شرکت نیز به درستی آورده شده است گزینه نمایش اطلاعات فرم را بزنید.
سپس سایر اطلاعات را با توجه به مجموعه خود تکمیل کنید. پس از تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک خواسته شده دکمه ثبت درخواست را انتخاب کنید.
پس از زدن دکمه ثبت درخواست وارد مرحله پرداخت شده و در نهایت کد رهگیری به شما اختصاص داده میشود. اکنون از منوهای سمت راست لیست دفاتر ثبت نام را مشاهده کنید و به همراه کد رهگیری و مدارک مربوط به معرفی نامه نماینده، آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی جهت دریافت گواهی مربوطه مراجعه کنید.
دریافت گواهی امضای الکترونیک برای اشخاص حقیقی
در حال حاضر امکان دریافت گواهی امضای الکترونیک از طریق سایت gica.ir برای اشخاص حقیقی وجود ندارد و اشخاص حقیقی می بایست از طریق برخی از مراکز میانی خصوصی مورد تایید مرکز ریشه اقدام نمایند.
برخی از این مراکز عبارتند از:
درساخت فایل CSR برای دریافت گواهی امضای دیجیتال سامانه مودیان
ابتدا نرم افزار openssl مناسب سیستم خود را نصب نمایید سپس فایل fa.cnf را دانلود کنید و سپس آن را با notepad باز کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق با اطلاعات مجموعه خود تکمیل نمایید.
دانلود فایل fa.cnf
به مثال های زیر برای تکمیل فایل توجه کنید
توجه کنید که اطلاعات تکمیل شده مثال زیر مختص فناوری اطلاعات فراگستر می باشد
دکمه های Win +R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود سپس دستور CMD را تایپ نموده و دکمه Enter را فشار دهید تا صفحه فرمان باز شود. سپس با دستورات زیر خط فرمان را در شاخه نصبی openssl قرار دهید:
1. با وارد کردن کد زیر فایل CSR ساخته میشود
\CD
CD C:\Program Files\OpenSSL-Win64\bin
openssl req -new -utf8 -nameopt multiline,utf8 -config fa.cnf -newkey rsa:2048 -nodes -keyout fa.key -out fa.csr
2. جهت دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی می بایست کلید عمومی را استخراج کنید . برای دریافت فایل کلید عمومی سامانه مودیان کد زیر وارد کنید.
openssl req -in fa.csr -noout -pubkey -out fapub.txt
در مسیر نصب نرم افزار فایل های fa.csr و fa.keyایجاد می شود که به ترتیب فایل درخواست گواهی و کلید خصوصی است.
توجه داشته باشید که این دو فایل را حتما در جای مطمعن ذخیره و نگهداری کنید.
فایل fa.csr را در اختیار مرکز صدور گواهی الکترونیکی قرار دهید تا گواهی شما مطابق با فایل config صادر شود.