در شرایط توافق شده بین خریدار و فروشنده مشخص میشود که هزینه حمل و نقل کالا بر عهده چه کسی است اگر خریدار هزینه حمل و نقل را تقبل کند کالا به شکل فوب بندر مبدا فروخته می شود و اگر هزینه مذکور بر عهده فروشنده باشد کالا به صورت فوب بندر مقصد فروخته میشود.
نکته: فوب: هزینه کالا به علاوه هزینه حمل تا بندر
تقبل هزینه به وسیله ی خریدار
در صورتی که کالا به صورت فوب مبدأ خریداری شود هزینه حمل و نقل به وسیله خریدار پرداخت و به حساب خرید کالا بدهکار می شود.
به همین ترتیب هزینه حمل و نقل برای خرید دارایی های ثابت نیز به حساب دارایی مربوطه منظور میشود. در برخی از موسسات حساب هزینه حمل و نقل کالای خریداری شده جهت فروش به مشتریان در حسابی تحت عنوان کرایه حمل یا حمل و نقل نگهداری ومانده این حساب در پایان دوره مالی به رقم خرید در حساب سود و زیان اضافه میشود.
در بعضی موارد فروشنده بر اساس توافق قبلی با خریدار هزینه هم را می پذیرد و مبلغ پرداختی را به صورت حساب اضافه میکنند. اگر شرایط اعتباری تخفیفی برای پرداخت قبل از موعد معین کرده باشد؛تخفیف مذکور به هزینه حمل و نقل و حلق نمیگیرد.
برای مثال فوق فرض کنید شرکت در بانک کالایی از شرکت بلور به طور نسیه به مبلغ ۹۰۰ هزار ریال فوب بندر مبدا با شرایط۰/۳۰ خالص و ۲/۱۰ خریداری میکند مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال هزینه حمل پرداختی توسط شرکت فروشنده نیز به صورت حساب اضافه شده است. اگر پرداخت در فاصله زمانی ده روزه صورت گیرد،مقدار دقیق و مبلغ قابل پرداخت به ترتیب زیر محاسبه می شود.
صورتحساب برای شرکت بلور شامل مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال هزینه حمل 950.000 ریال
مبلغ که مشمول تخفیف می شود 900.000ریال
نرخ تخفیف 2درصد
مبلغ تخفیف 18.000ریال
خالص مبلغ قابل پرداخت 932.000 ریال
تقبل هزینه حمل به وسیله فروشنده
در مواردی که فروشنده هزینه حمل و نقل را تقبل میکند (فوب بندر مقصد) هزینه حمل و نقل پرداخت شده به وسیله فروشنده به حساب هزینه تحمیل یا هزینه حمل و نقل یا عناوین مشابه دیگر بدهکار می شود. جمع کل این هزینهها در صورت سود و زیان فروشنده در عنوان هزینههای فروش ذکر میشود. چنانچه کالا به صورت فوب بندر مبدا فروخته شود در این صورت،اگر فروشنده هزینه حمل را پرداخت کند،هزینه مذکور به حساب مشتری بدهکار می شود. بدیهی است همچنان که قبلاً اشاره شد در صورت تعلق به تحقیق به پرداخت های قبل از موعد،تخفیف مذکور نسبت به مبلغ صورتحساب پس از کسر هزینه حمل و نقل محاسبه خواهد شد.
برگرفته از کتاب اصول حسابداری نوشته فلیپس فس
در نرم افزار حسابداری وینا
در این ویدیو می توانید آموزش عملیات مربوط پرداخت هزینه ها را در نرم افزار حسابداری وینا نگارش5.7 مشاهده نمایید.
در نرم افزار حسابداری وینا برای ثبت هزینه ها مراحل زیر را اعمال نمایید.
از منو حسابداری وارد صندوق شوید و گزینه پرداخت هزینه را انتخاب نمایید :
با استفاده از این منو می توانید هزینه های پرداختی خود را در نرم افزار ثبت نمائید.
نحوه عملکرد فرم به صورت زیر می باشد :
مبلغ : در این قسمت مبلغی هزینه را وارد نمائید.(مبلغی که پرداخت می کنید را وارد نمائید.)
بابت : مشخص کنید که مبلغ بابت چه هزینه های پرداخت می شود در صورتیکه هزینه مورد نظر در این لیست وجود ندارد ابتدا از منوی حسابداری، معرفی حسابهای جدید، گزینه شماره حساب جدید (معین) حساب مورد نظر را زیر گروه هزینه ها تعریف کنید سپس با استفاده از این فرم مبلغ را به آن هزینه پرداخت نمائید.
برداشت از : در این قسمت صندوقی که مبلغ از آن پرداخت می شود را از لیست انتخاب کنید. که در مقابل هر کادر مانده آن حساب نمایش داده می شود.
در پایان جهت ثبت اطلاعات کلید تأیید را فشار دهید.
توضیحات :
- با پرداخت مبلغ ، هزینه انتخابی به میزان مبلغ پرداختی بدهکار و این مبلغ از صندوق انتخابی کسر می شود.
گام بعد
دانلود pdf