برنامه به صورت کامل نصب شده است ولی هنگام ورود به برنامه اعلام میشود 'کلمه عبور یافت نشد' برای ورود چه کلمه عبوری وارد کنیم ؟
جواب : فارسی سیستم به صورت کامل تنظیم نشده است. برای رفع مشکل از منوی start گزینه control panel را انتخاب کنید. گزینه Regional and Language را انتخاب کنید. در این منو در تب Regional option قسمت اول را Farsi و قسمت پائین (Location) را Iran قرار دهید. در تب Language قسمت Supplemental language support را تیک بزنید ممکن است پس از تیک زدن گزینه از شما CD ویندوز XP خواسته شود. CD را درون درایو قرار داده و فقط گزینه OK را انتخاب کنید. در تب آخر یعنی Advanced قسمت اول را Farsi قرار دهید پس از انجام تنظیمات سیستم خود را Restart کنید. پس از ورود مجدد به سیستم این تنظیمات را مجدداً چک کرده و سپس وارد برنامه شوید.
برای ورود به برنامه برای اولین بار نام اپراتوری ADMIN و کلمه عبور خالی در نظر گرفته شده است که پس از ورود به برنامه می توان این رمز یا حتی نام اپراتوری را تغییر داد.
فاکتور خریدی صادر کرده ایم بعد از ثبت فاکتور متوجه می شویم که چند ردیف از اجناس را اشتباه وارد کرده ایم برای حذف یا اصلاح این اشتباهات چه عملی انجام دهیم ؟
جواب : ابتدا از منوی گزارشات گزینه مشاهده فاکتورهای خرید را انتخاب کنید. فاکتور مورد نظر را براساس یکی از گزینه های تاریخ ، توضیحات ، نام طرف حساب و ... پیدا کنید. ردیف خرید فاکتور را یادداشت کرده و از این منو خارج شوید. سپس فاکتور خریدی را باز کرده و کلید تصحیح را فشار دهید. ردیف خرید مورد نظر را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. فاکتور مورد نظر به صورت کامل نشان داده می شود تصحیحات لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که با تصحیح یک فاکتور قسمت مبالغ را حتماً دوباره وارد کنید.
برای حذف فاکتور خرید باید چه کاری انجام دهیم ؟
جواب : برای حذف یک فاکتور خرید ابتدا از منوی گزارشات مشاهده فاکتورهای خرید را انتخاب کنید. ردیف خرید فاکتور مورد نظر را پیدا کرده و این فرم را ببندید. فاکتور خریدی باز کرده و کلید حذف را فشار دهید. ردیف خرید را وارد کرده و کلید تأیید را فشار دهید. سئوالی مبنی بر حذف فاکتور خرید و کلیه اسناد پرسیده می شود با انتخاب گزینه بلی کلیه اطلاعات فاکتور و اسناد وابسته به آن حذف می شود.
در زمان فاکتور خرید متوجه می شویم که یکی از اجناس خود را تعریف نکرده ایم. برای تعریف جنس در این منو چگونه عمل کنیم ؟
جواب : نام و مدل جنس را در قسمت مربوطه وارد کنید و سپس کلید ثبت را فشار دهید. از شما پرسیده می شود که این جنس وجود ندارد آیا اطلاعات آن را ثبت می کنید کلید بلی را فشار دهید. مشخصات جنس را وارد کرده و کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات جنس فشار دهید سپس از فرم معرفی اجناس خارج شوید. در فاکتور خرید یکبار به قسمت نام فروشنده رفته و مجدداً به قسمت اجناس بگردید جنس مورد نظر به لیست اضافه شده است جنس را همراه با مقدار و قیمت ثبت کنید و کلیه ردیفهای فاکتور را نیز وارد کنید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت فاکتور خرید فشار دهید.
فاکتور فروشی صادر کرده ایم پس از مدتی می خواهیم این فاکتور را به دلیل اشتباهات حذف کنیم از کدام منو می توان این عمل را انجام داد ؟
جواب : فاکتور فروشی باز کرده و کلید حذف را انتخاب کنید. با وارد کردن شماره فاکتور سئوالی مبنی بر تأیید حذف از شما پرسیده می شود با انتخاب کلمه بلی فاکتور و تمام اسناد وابسته به آن حذف می شوند.
در صورتیکه در فاکتور فروش طرف حساب جزء لیست نباشد چگونه آن را تعریف کنیم ؟
جواب : در فاکتورهای خرید و فروش در صورتیکه طرف حساب ، جزء طرف حسابهای قبلی شما باشد آن را از لیست طرف حسابها انتخاب می کنید. حال اگر طرف حساب جدید باشد نام آن را در قسمت نام خریدار تایپ کنید با فشردن کلید Enter قسمت مانده حساب تبدیل به کلید برای تعریف طرف حساب می شود. در صورتیکه تسویه حساب فاکتور به صورت نقدی باشد لازم نیست که طرف حساب را برای سیستم معرفی کنید ولی در صورتیکه مبلغ فاکتور به صورت چک یا مانده در نظر گرفته شود باید طرف حساب را برای سیستم تعریف کنید. که با ورود به فرم مربوطه تمام قسمتها را برای معرفی طرف حساب تکمیل می کنید.
برای اجناس خود توضیحاتی در نظر گرفته ایم و می خواهیم این توضیحات در فاکتور چاپ شود. چگونه تنظیمات را انجام دهیم ؟
جواب : برای این امر زمانی که فاکتور را کامل وارد کردید و کلید تأیید را برای چاپ فاکتور فشار دادید. در کادری که برای تنظیمات چاپ باز می شود. در قسمت چاپگر، چاپگر خود را انتخاب کنید. در قسمت نوع کاغذ، گزینه سایر را انتخاب کنید و در قسمت عرض کاغذ براساس اینکه فاکتور را در چه سایزی می خواهید چاپ کنید عرض را وارد کنید توجه داشته باشید که عرض برحسب میلیمتر می باشد. سایر تنظیمات چاپ را انجام داده و کلید تأیید را فشار دهید.
برای رفتن به فاکتور موقتی که هنوز ثبت نکرده ایم چگونه عمل کنیم ؟
جواب : با وارد کردن هر فاکتور موقت تا زمانیکه فاکتور را ثبت نکرده اید لیست کلیه فاکتورهای موقت در کادر کنار فاکتور نمایش داده می شود.کلیدی که برای فاکتور موقت ثبت نشده در نظر گرفته شده براساس نام خریدار یا فروشنده ای است که شما برای فاکتور در نظر گرفته اید. برروی نام مورد نظر کلیک کنید تا فاکتور نمایش داده شود. جهت ثبت فاکتور قسمت مبالغ را تکمیل کرده و کلید تأیید را فشار دهید.
در صورتیکه تعداد جنس که در قسمت فاکتور فروش نشان داده می شود از موجودی انبار اصلی بیشتر باشد. برای پیدا کردن کسری به کدام قسمت مراجعه شود ؟
جواب : برای پیدا کردن این کسری باید از کلیه ورود و خروجهای این جنس گزارش تهیه شود تا مشخص شود که در کجا خروج اجناسی که در انبار کم است ثبت نشده است. برای این کار از منوی گزارشات ، گزینه گزارش انبار را انتخاب کنید. در قسمت انبار مشخص کنید که این جنس در چه انباری وجود داشته است. در قسمت نام و مدل ، مشخصات جنس را وارد کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی را مشخص کنید و کلید مشاهده را فشار دهید. در این فرم کلیه ورودها (خریدها) و کلیه خروج ها (فروش ها) همراه با تاریخ و شماره فاکتور نشان داده می شود.
هنگام زدن فاکتور فروش سریع چگونه می توان قسمت های مختلف فاکتور را تغییر داد ؟
جواب : برای تغییر قسمتهای مختلف فاکتور فروش سریع مانند نام خریدار ، تعداد اجناس و ... برروی آیکونی که در کنار نام خریدار قرار دارد هر گزینه ای که می خواهید تغییر دهید را انتخاب کنید سیستم زمانیکه به قسمت مورد نظر می رسد منتظر می ماند تا شما اطلاعات را وارد کنید.
چگونه می توان شکل فاکتور فروش را تغییر داد ؟
جواب : از منوی تنظیمات گزینه تنظیمات فاکتور را انتخاب کنید. در ردیف اول نام فروشگاه یا شرکت خود را درج نمائید. در ردیف دوم مشخصه ای از شرکت یا فروشگاه یا اگر آدرس سایت دارید، آدرس سایت خود را وارد نمائید. در قسمت تلفن، شماره تماس خود را وارد نمائید. در قسمت انتخاب آرم ، در صورتیکه آرمی برای شرکت یا فروشگاه خود در نظر گرفته اید و این آرم در سیستم وجود دارد مسیر فایل را انتخاب نموده و کلید تأیید را فشار دهید. توجه داشته باشید که پسوند فایل شما حتماً باید Bmp باشد. در صورتیکه هریک از قسمتهای قیمت واحد و مبلغ کل را غیر فعال کنید این ستون خالی و حذف می شود. در قسمت عنوان سایر مبالغ دریافتی عنوانی برای مبالغی که اضافه دریافت می کنید در نظر بگیرید که معمولاً همان سایر مبالغ دریافتی در نظر گرفته می شود. سایر قسمتها را در صورتیکه می خواهید نمایش داده شود تیک بزنید. در انتها پیامی برای آخر فاکتورهای خود در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که در این قسمت تنها شکل ظاهری فاکتور فروش خود را مشخص می کنید و فاکتور اصلی بعد از انجام عملیات فروش چاپ می شود.
دفترچه اقساطی برای یکی از مشتریان ثبت کرده ایم ، طرف حساب پس از مدتی می خواهد نصف اقساط را به صورت کلی پرداخت کند. برای دریافت و کسر سود چه عملی انجام دهیم ؟
جواب : ابتدا از قسمت دریافت اقساط آن اقساطی را که می خواهد پرداخت کند دریافت می کنیم. در حال حاضر صندوق شما به اندازه سود اضافه که از این اقساط دریافت کرده اید زیاد موجودی دارد. باید این مبلغ را از صندوق و سود فروش اقساطی کسر کنید. با استفاده از گزینه انتقال وجه از منوی حسابداری این عمل را انجام می دهیم. در قسمت مبلغ ، مبلغی که از سود باید کسر شود را وارد می کنیم. در قسمت شرح ذکر می کنیم برای کسر مبلغ سود فروش اقساطی، در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را سود فروش و تخفیف و حساب معین را سود فروش اقساطی و در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را موجودیهای نقدی و حساب معین را صندوق قرار دهید.
با این روش به میزان مبلغ درج شده در قسمت مبلغ از سود فروش اقساطی و همچنین صندوق کسر خواهد شد.
مبلغی به عنوان کرایه از مشتریان دریافت می شود که می خواهیم این مبلغ به عنوان یکی از ردیف های فاکتور ثبت شود و در انتها این مبلغ تخفیف داده شود. چگونه این مبلغ را ثبت کنیم ؟
جواب : با استفاده از گزینه معرفی خدمات کرایه را تعریف می کنیم. در قسمت نام اسم کرایه را وارد کنید و در قسمت شرح توضیحی درباره کرایه تعریف شده ذکر کنید و در قسمت واحد، واحدی برای این کرایه در نظر بگیرید. در قسمت مبلغ ذکر کنید که بابت انجام این عمل چه مبلغی دریافت می کنید و در انتها کلید تأیید را فشار دهید. خدمات تعریف شده به عنوان یک جنس در نظر گرفته می شود با این تفاوت که از شما موجودی اجناس نمی خواهد. برای ثبت آن به عنوان یک ردیف از فاکتور آن را همانند یک جنس در فاکتور فروش ثبت کنید و در انتها مبلغ آن را به عنوان تخفیف از مبلغ کل کسر کنید.
فروشی به صورت اقساطی انجام داده ایم ولی طرف حساب مبلغ پیش قسط را به صورت چک (به تاریخ روز) به ما داده است. چگونه این چک را در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : کلیه ردیفهای فاکتور فروش را ثبت کنید در انتها مبلغ پیش قسط را به عنوان مانده در نظر بگیرید. پس از ثبت فاکتور فروش و دفترچه اقساط از منوی فروش خارج شوید. از منوی حسابداری گزینه دریافت چک را انتخاب کنید. مشخصات چک دریافتی از طرف حساب را وارد کنید و در قسمت شرح ذکر کنید بابت پیش قسط فاکتور فروش شماره ----- این چک را دریافت کرده اید. در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید. با ثبت این چک به اندازه مبلغ چک از بدهکاری طرف حساب کسر می شود.
در صورتیکه تعدادی از ردیفهای فاکتور با فاکتور دیگری مشابه است چگونه می توان از اطلاعات آن فاکتور استفاده کرد که دیگر نیازی به وارد کردن مجدد آن قسمتها در فاکتور جدید نباشد ؟
جواب : با باز کردن فاکتور خرید یا فروش گزینه ای در سمت راست فاکتور با عنوان قرض از سایر فاکتورها وجود دارد. با استفاده از این گزینه می توانید ردیفهای مورد نیاز خود را از فاکتور خرید یا فروش دیگر به این فاکتور انتقال دهید. لازم به ذکر است که کل فاکتوری که تعیین می کنید به این فاکتور انتقال داده می شود. ردیفهایی که لازم ندارید را با استفاده از دابل کلیک حذف کنید.
کالاهایی که در فروشگاه به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود ، را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : چون کالاهایی که به عنوان ضایعات در نظر گرفته می شود باید از انبار نیز کاسته شود. ابتدا طرف حسابی با عنوان ضایعات برای سیستم تعریف کنید. سپس با استفاده از فاکتور فروش کلیه اجناس را به این طرف حساب بفروشید و مبلغ فاکتور را به عنوان مانده در نظر بگیرید. سپس از منوی حسابداری گزینه حساب معین(جدید) را انتخاب کرده و زیر گروه هزینه های جاری حسابی با عنوان ضایعات در نظر بگیرید. از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. در قسمت مبلغ ، مبلغی که در قسمت فاکتور فروش طرف حساب را بدهکار کرده اید وارد کنید و در قسمت شرح توضیحات لازم را برای دسترسی های بعدی وارد کنید. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را هزینه های جاری و حساب معین را ضایعات (حساب معین جدیدی که ثبت کردید) انتخاب کنید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را بدهکاران و بستانکاران و حساب معین را ضایعات (طرف حسابی که تعریف کرده بودید) انتخاب کنید و کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
با این روش اجناس که به عنوان ضایعات در فروشگاه وجود دارد از انبار کم می شود و مبلغ آن بابت هزینه در نظر گرفته می شود.
چکی را به یکی از طرف حسابها پرداخت کرده ایم پس از ثبت چک متوجه می شویم که مبلغ چک را اشتباه وارد کرده ایم. چگونه مبلغ را تصحیح کنیم ؟
جواب : از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. در این فرم چکهای پرداختی و در قسمت بعد کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ یک بازه زمانی مشخص کنید به صورتیکه تاریخ چک در این بازه زمانی وجود داشته باشد. چک مورد نظر را از لیست چکهای به نمایش در آمده انتخاب کنید. برروی چک کلید سمت راست ماوس را فشار دهید. توجه داشته باشید برای تصحیح چک وضعیت چک حتماً باید موجود باشد. گزینه تصحیح چک را انتخاب کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید و کلید تأیید را فشار دهید.
18- چک یکی از مشتریان را به جای حساب خود به یکی از طرف حسابها داده ایم. این جا به جایی چک را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : از منوی حسابداری گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را با استفاده از شماره چک پیدا کنید. سپس در قسمت خریدار نام کسی که چک را به آن پرداخت کرده اید از لیست طرف حسابها انتخاب کرده و کلید تأیید را فشار دهید. چک از لیست چکهای قابل فروش حذف شده و به قسمت چکهای فروخته شده انتقال می یابد.
برای مشاهده چکها به کدام قسمت مراجعه شود ؟
جواب : از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. مشخص کنید که می خواهید لیست چکهای پرداختی یا دریافتی را مشاهده کنید. درکادر بعد گزینه کلیه چکها را انتخاب کنید. در قسمت از تاریخ ـ تا تاریخ بازه زمانی مشخص کنید که تاریخ چکهایی که می خواهید نمایش داده شود جزء این بازه باشد. سپس کلید تأیید را جهت مشاهده چکها فشار دهید. لیست چکها به نمایش در می آید در صورتیکه می خواهید چکهای مربوط به یک طرف حساب خاص را مشاهده کنید. در قسمت فیلتر نام طرف حساب را وارد کرده و کلید اعمال فیلتر را فشار دهید. کلیه چکهای مربوط به این طرف حساب به نمایش در می آید. در صورتیکه تنها می خواهید چکهای پرداختی را مشاهده کنید از گزینه برگشت چکهای پرداختی نیز می توانید برای مشاهده چکها استفاده کنید.
چکی از یکی از مشتریان دریافت کرده ایم. پس از مدتی طرف حساب مبلغ را به صورت نقد آورده و چک خود را پس می گیرد. چگونه مبلغ را به صندوق اضافه کرده و چک را به طرف حساب برگردانیم ؟
جواب : ابتدا از منوی حسابداری گزینه فروش چک را انتخاب کنید. چک مورد نظر را پیدا کرده و در قسمت نام خریدار ، نام همان طرف حسابی که چک را از آن دریافت کرده اید وارد کنید و کلید تأیید را فشار دهید. با ثبت این سند طرف حساب به میزان مبلغ چک به شما بدهکار می شود. سپس از منوی حسابداری گزینه دریافت وجه را انتخاب کنید. حساب کل را گروه طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید(در صورتیکه طرف حسابهای خود را گروه بندی کرده اید در غیراینصورت گروه بدهکاران و بستانکاران را انتخاب کنید) و حساب معین را نام طرف حساب مورد نظر انتخاب کنید. در قسمت مبلغ ، مبلغ را وارد کنید و شرح مورد نظر را تایپ کنید. در قسمت دریافتی در صورتیکه مبلغی را به آن تخفیف داده اید از مبلغ را کسر کرده و مبلغ دریافت شده را در این قسمت وارد کنید. در قسمت واریز به مشخص کنید که مبلغ به چه حسابی واریز شود در انتها کلید تأیید را جهت ثبت اطلاعات فشار دهید.
درصورتیکه بخواهیم مشخصات چک پرداختی به صورت پرینت برروی آن چاپ شود از کدام قسمت استفاده کنیم ؟
جواب : از منوی اطلاعات گزینه تغییر اطلاعات حسابهای بانکی را انتخاب کنید. بانکی که می خواهید چک آن چاپ شود را از لیست انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات چاپ چک ، کلیه فاصله های ارقام و سایر اطلاعاتی که برروی چک وجود دارد را ثبت کنید. توجه داشته باشید که این اندازه ها برحسب میلیمتر می باشد. در پایان کلید ثبت دائم را برای ثبت اطلاعات فشار دهید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید هر قسمت در جای درست خود چاپ می شود ابتدا کاغذی با ابعاد چک بریده و در چاپگر قرار دهید ، سپس در صورتیکه فاصله ها تنظیم بود چک خود را چاپ کنید.
یکی از طرف حسابها مبلغی از ما بستانکار بوده است. حال می خواهیم از حساب دو مشتری که به ما بدهکار بوده اند این مبلغ را پرداخت کنیم. این انتقال وجه را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ بدهکاری یکی از طرف حسابها را وارد کرده و در قسمت شرح ذکرکنید که این مبلغ بابت چه چیزی جا به جا می شود. سپس در قسمت دریافت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بستانکار انتخاب کرده و در قسمت حساب معین اسم طرف حساب را انتخاب کنید. در قسمت پرداخت کننده حساب کل را گروه طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و حساب معین را طرف حساب بدهکار انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید. همین کار را برای طرف حساب دیگر نیز انجام دهید.
با این روش از بدهکاری دو طرف حساب کم و از بستانکاری طرف حساب دیگر نیز کسر می شود.
مبلغی از خود پرداز برداشت کرده ایم می خواهیم این مبلغ از بانک کسر شده و بابت هزینه ها ثبت شود. این پرداخت را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : در منوی حسابداری گزینه چک و بانک را انتخاب کرده و از زیر منوهای به نمایش در آمده گزینه پرداخت هزینه از بانک (خودپرداز) را انتخاب کنید.
برای سهولت کار می توانید از کلید میانبری که در بالای صفحه برای انجام امور بانک در نظر گرفته شده کلیک کنید و گزینه مورد نظر را از این لیست انتخاب نمائید.
اگر صندوق سیستم کمتر از صندوق فروشگاه باشد این کسر صندوق را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : برای این امر ابتدا از طریق منوی حسابداری گزینه حساب جدید (معین) را انتخاب کنید و زیر گروه حساب سود فروش و تخفیف حسابی با عنوان کسر و اضافه صندوق تعریف کنید و کلید تأیید را فشار دهید. برای ثبت کسر صندوق ابتدا از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ را در قسمت مورد نظر وارد کنید و شرح دهید که این مبلغ بابت چه چیزی ثبت می شود. در قسمت دریافت کننده حساب کل را موجودیهای نقدی و حساب معین را صندوق قرار دهید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را سود فروش و تخفیف و حساب معین را کسر و اضافه صندوق در نظر بگیرید.
هزینه های مختلف را چگونه در سیستم ثبت کنیم ؟
جواب : برای ثبت هزینه ها در سیستم هم می توانید از منوی پرداخت وجه استفاده کنید و هم می توانید از گزینه هایی که برای این منظور در منوی چک و بانک و امور نقدی در نظر گرفته شده است استفاده کنید. که با استفاده از این منوها هم می توانید مبلغ هزینه را به صورت چک یا از طریق خودپرداز از بانک پرداخت کنید یا هزینه پرداختی را از مبلغ صندوق فعال کسر کنید. به صورت پیش فرض هزینه هایی در نظر گرفته شده است در صورتیکه هزینه مورد نظر در این لیست وجود ندارد. ابتدا از منوی حسابداری حساب جدید(معین) هزینه مورد نظر را تعریف کنید. سپس در صورتیکه می خواهید از فرم پرداخت وجه استفاده کنید ، در قسمت مبلغ، مبلغی که باید پرداخت شود را وارد کنید. در قسمت شرح توضیحات لازم را وارد کنید. در قسمت پرداخت شده در صورتیکه مبلغی را تخفیف گرفته اید از مبلغ کسر کرده و در این قسمت وارد کنید. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را هزینه های جاری و حساب معین را هزینه مورد نظر انتخاب کنید. در قسمت برداشت از مشخص کنید مبلغی که برای این هزینه پرداخت شده از کجا برداشت شده است. در صورتیکه مبلغ را از بانک برداشته اید باید شماره چک و تاریخ را نیز وارد کنید.
حواله ای ارسال کرده ایم و مبلغ آن را از بانک پرداخت کرده ایم. ولی این مبلغ از بانک کسر نشده است ؟
جواب : با ارسال حواله در صورتیکه مبلغ حواله را از بانک پرداخت کرده اید باید شماره چک و تاریخ را نیز وارد کنید. پس از ثبت کلیه مراحل ارسال حواله و ثبت آن باید از منوی حسابداری گزینه وصول چک را انتخاب کنید. گزینه چکهای پرداختی ، کلیه چکها و بازه زمانی را مشخص کنید. چک مورد نظر را پیدا کرده و آن را وصول کنید. با وصول چک به اندازه مبلغ چک یا حواله از بانک شما کسر می شود.
سرمایه داری به شرکت اضافه شده است می خواهیم مبلغ سرمایه آن را به صندوق و سرمایه اولیه اضافه کنیم ؟
جواب : ابتدا از منوی اطلاعات گزینه طرف حساب جدید را انتخاب کنید. کلیه مشخصات سرمایه دار جدید را وارد کرده و در قسمت از گروه گروهی با عنوان سرمایه داران تعریف کرده و این طرف حساب را زیر گروه آن قرار داده و کلید تأیید را فشار دهید. سپس از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه یا دریافت وجه را انتخاب کنید. مبلغ را در قسمت مبلغ وارد کنید و در قسمت شرح ذکر کنید که مبلغ برای اضافه شدن سرمایه به صندوق اضافه می شود. در قسمت پرداخت کننده حساب کل را سرمایه داران و حساب معین را شخص مورد نظر قرار دهید. در صورتیکه از فرم انتقال وجه می کنید در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را موجودیهای نقد و بانک و حساب معین را صندوق انتخاب کنید و کلید تأیید را فشار دهید. در صورتیکه از فرم دریافت وجه استفاده می کنید در قسمت واریز به صندوق را انتخاب کنید. با این عمل مبلغ به صندوق شما اضافه می شود. حال برای اضافه کردن مبلغ به سرمایه و صفر کردن حساب سرمایه دار جدید از منوی حسابداری گزینه انتقال وجه را انتخاب کنید. مبلغ را وارد کرده و در قسمت شرح ذکر کنید که این مبلغ برای اضافه شدن به سرمایه است. در قسمت حساب دریافت کننده حساب کل را سرمایه داران و حساب معین را شخص مورد نظر قرار دهید. در قسمت حساب پرداخت کننده حساب کل را سرمایه و حساب معین را کاهش و افزایش سرمایه قرار دهید و کلید تأیید را فشار دهید.
می خواهیم حسابی با عنوان تنخواه در نظر بگیریم و هزینه های خود را از آن پرداخت کنیم ؟
جواب : از منوی حسابداری گزینه شماره حساب جدید (معین) را انتخاب کنید. حساب کل را موجودیهای نقد و بانک انتخاب کنید. در قسمت عنوان کلمه تنخواه را تایپ کنید و برای ثبت حساب معین جدید کلید تأیید را فشار دهید. اکنون می توانید با استفاده از منوی امور نقدی و استفاده از گزینه انتقال از صندوق به صندوق روزانه مبلغی را به تنخواه پرداخت کنید و سپس با استفاده از گزینه پرداخت وجه مبالغی که بابت هزینه پرداخت می شود را از تنخواه برداشت کنید. برای این امر مبلغ را در قسمت مربوطه وارد کنید. شرح لازم را نیز وارد کنید حساب کل و معین دریافت کننده را هزینه های جاری و هزینه مورد نظر قرار دهید و در قسمت برداشت از حساب تنخواه را انتخاب کنید.
همچنین می توانید برای سهولت کار از منوی حسابداری زیر گروه معرفی حسابهای جدید گزینه صندوق جدید را انتخاب کنید که در این صورت تنها کافی است عنوان حساب (تنخواه) را وارد کنید.
در صورتیکه وامی دریافت کرده باشیم برای ثبت این وام و کلیه اعمال مربوط به آن در سیستم به کدام قسمت مراجعه کنیم ؟
جواب : با استفاده از گزینه وام در منوی حسابداری می توانید کلیه اعمال مربوط به وام خود را انجام دهید. بدین ترتیب که با استفاده از کلید وام جدید وام دریافتی خود به همراه نرخ سود ، تعداد اقساط و ... را در سیستم ثبت نمائید. برای ثبت اقساط وام و تسویه وام یا اصلاح و حذف وام نیز می توانید از این فرم استفاده کنید.
دارائیهای ثابت خود را چگونه در سیستم ثبت نمائیم ؟
جواب : برای ثبت دارائیهای ثابت از گزینه ای که برای این منظور در منوی حسابداری وجود دارد استفاده کنید. کلیه دارائیهای ثابت خود را در سیستم ثبت کرده و برای هرگونه تغییرات ، افزایش مبلغ دارائی و ... از گزینه مورد نظر استفاده کنید.