حساب ها معمولا براساس ویژگی ها و ماهیتشان ، در دفتر کل به دارایی ها ، هزینه ها ، بدهی ها و در آمد تقسیم می شوند .
بدهی ها
بدهی ها عبارت از مطالبات اشخاص ( بستانکار ) از واحد تجاری می باشد . دو گروه بدهی عبارتند از :
- بدهی های جاری
- بدهی های بلند مدت
بدهی های جاری
بدهی که موعد پرداخت انها یک سال یا کمتر باشد و از محل دارایی های جاری قابل پرداخت باشند بدهی های جاری خوانده می شود .
از متداول ترین بدهی های جاری ، اسناد پرداختنی و حساب های پرداختنی را می توان نالم برد که دقیقا عکس اسناد و حساب های دریافتنی هستند. سایر بدهی های جاری متداول عبارت است از حقوق و سایر هزینه های پرداختنی و مالیات بر درآمد واحد.
بدهی های بلند مدت
که بدهی های ثابت نیز خوانده می شوند. چنانچه سر رسید بدهی های بلند مدت به یک سال یا کمتر کاهش یابد ، به بدهی های جاری تبدیل می شوند . اما اگر بدهی های مذکور در سر رسید قابل تمدید باشند ، همچنان تحت عنوان بدهی های بلند مدت باقی می مانند. در مواردی که باز پرداخت یک بدهی بلند مدت به اقساط طی چندین سال صورت می گیرد ،اقساط به سر سید ظرف یک سال از تاریخ ترازنامه ، در طبقه بندی بدهیهای جاری ترازنامه جای می گیرد .
سرمایه
سرمایه نماینده حقوقی است که سرمایه گذار در واحد تجاری دارد . به عبارت دیگر ، سرمایه نشان دهنده حقوق صاحبان واحد تجاری نسبت به دارایی ها پس از کسر کل بدهی های واحد می باشد ، اغلب به جای اصلاح سرمایه ، از حقوق صاحبان سرمایه ( حقوق صاحبان سهام در شرکت های سهامی ) یا ارزش ویژه نیز استفاده به عمل می آید .
درآمد
درآمد عبارت از افزایش ناویژه سرمایه در اثر فعالیت های واحد تجاری می باشد . در آ»د در نتیجه فروش کالا ، ارائه خدمات به مشتریان ، اجاره داده دارایی ، وام دادن پول و سایر فعالیت های تجاری و حرفه ای که به منظور تحصیل درآمد انجام می گیرند، حاصل می شود .
منابع در آمد حاصل از فروش کالا و خدمات غالبا " فروش " خوانده می شود. برای شناسایی سایرمنابع درآمد اصطلاحات دیگری مانند " حق الزحمه خدمات حرفه ای " ، " کارمزد" ، " کرایه " و " درآمد بهره " به کار می رود. اگر یک واحد تجاری دارای درآمدهای مختلف باشد ، برای هر یک باید حساب جداگانه ای نگهداری شود .
هزینه
هزینه یا ماخرج تحقیق یافته عبارت از مصارفی است که هر واحد در جریان فعالیت های خود به منظور ایجاد درآمد متحمل می شود . در هر واحد طبقه بندی و تعداد حساب های لازم برای اقلام مختلف هزینه ، بستگی به ماهیت و حجم عملیات آن واحد دارد .
در یک واحد تجاری بزرگ با تعداد کارکنان زیاد ممکن است از یک طبقه بندی دقیق و گسترده و صدها حساب برای تسهیل کنترل هزینه استفاده شود . حال امکه برای یک واحد تجاری کوچک ، نگهداری تعداد معدودی حساب هزینه کفایت می کند.
برگرفته از کتاب اصول حسابداری نوشته فلیپش فس
در نرم افزار حسابداری وینا
برای مشاهده حسا ب ها و همچنین ایجاد حساب های جدید با استفاده از زیر منوهای حسابداری ، گزینه معرفی حساب های جدید می توانید حسابهای کل ، معین یا تفضیلی جدیدی برای نرم افزار تعریف کنید.
فیلم آموزشی معرفی حساب های جدید در نرم افزار حسابداری وینا نگارش5.7